Lurer du på hva flyttevask koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på flyttevask, inkludert hvilke prisfaktorer som gjelder, hvilke vaskebyrå som tar saken, hva en utvask egentlig innebærer, og hvordan du kan spare noen kroner. Les vår guide, så slipper du å betale for mye.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Flyttevask av en leilighet på cirka 40 til 60 kvadratmeter koster som oftest mellom 4.000 og 6.000 kroner, men kan fort bli enda dyrere. Prisene varierer betydelig mellom de ulike aktørene, og det lønner seg å bruke god tid på å vurdere prisforskjellene når man ser etter vaskebyrå. Antall kvadratmeter er den største prisfaktoren. Trenger du å vaske en bolig på 30 kvadratmeter, vil dette naturligvis være en god del billigere enn en bolig på over 300 kvadratmeter og med flere etasjer.
Når det gjelder vask, er det også en del andre prisfaktorer å ta hensyn til. Ting som hvor du bor, når du vil ha vasken utført og hvorvidt du vil at de skal vaske inni ovnen eller ei, kan påvirke den endelige prisen. De fleste vaskebyrå har en fast og spesifikk vasketjeneste for flyttevask. Dette er et pakketilbud med et bestemt innhold som er skreddersydd for at vasken skal godkjennes av kjøper eller utleier. Noen ganger kan det være at det fastbestemte innholdet ikke er tilstrekkelig, og det kan være behov for at du benytter deg av tilleggstjenester. Akkurat hva som er inkludert i flyttevasken, vil variere mellom vaskebyrå, og det er derfor viktig å sjekke innholdet i pakketilbudet nøye.
Renholdsbransjen er en av de bransjene som er mest utsatt for svart arbeid. De som opererer svart, som omgår avgifter, skatt og minstelønn, er i stand til å tilby langt lavere priser enn redelige aktører. Vær derfor varsom dersom du kommer over en aktør som tilbyr uvanlig lave priser. Svart arbeid er noe man kan brenne seg på, og ikke bare ved å bli oppdaget og få Tjenesten kan være mangelfull og tilgang til bolig kan misbrukes. Du har ingen forsikringer når du benytter svart arbeid. Å la seg friste av lave priser, kan koste deg dyrt.
I denne guiden kommer du til å få vite hvordan du utfører bakgrunnssjekk på vaskebyrå samt hvordan du får best mulig avtale med en redelig renholder. Du vil også få vite hvordan du går frem hvis du bestemmer deg for å gjøre vasken selv. I denne guiden finner du en grundig sjekkliste over alt som må vaskes for å få boligen godkjent ved overtakelse.
Hva er egentlig en flyttevask? En flyttevask er den grundige vasken du skal utføre når du flytter fra en bolig. Den kommer etter alt av møbler og eiendeler er flyttet ut, og absolutt alt skal vaskes. Det er god sjanse for at du kommer til å vaske steder du aldri har vasket før. Hvert sluk, armatur og list skal vaskes. Boden skal kostes og gresset skal klippes. Vasken er altomfattende. Dette skal man ikke undervurdere om man gjør vasken selv. Akkurat hvor omfattende den blir, kommer naturligvis til å avhenge av boligen. Selv om du har en mindre bolig, burde du forberede deg på at det tar tid.
Kravet om flyttevask er lovpålagt. Avhendingslova §2-2 forteller at boligen skal være ryddet og rengjort, og at eiendommen generelt skal være ryddig. Rent og ryddig tilrettelegger sant nok for litt tolkningsrom, men en tommelfingerregler er at kjøper skal flytte rett inn uten å utføre noe vask selv etter flyttevasken. Dersom kjøper anser flyttevasken som utilstrekkelig, har de rett til å tilbakeholde betaling. Da har du på din side rett til et nytt forsøk og å utbedre vasken, for så å få full betaling. Du kan imidlertid også velge å betale erstatning til kjøper, og la de ta over leiligheten som den er.
Ettersom loven er noe vag, lønner det seg å være på den trygge siden, og vaske slik at kjøper ikke får grunnlag for å tilbakeholde betaling. Merk samtidig at det kan være kjøper ikke er så opptatt av vasken. Kanskje skal kjøper totalrenovere boligen og bryr seg derfor lite om flyttevasken? Dette er det gunstig å finne ut av før du eventuelt utfører en omfattende vask. Opprett gjerne god kontakt med kjøper slik at dere begge får formidlet forventningene deres.
Vask av bolig når man flytter ut av en leiebolig, er også lovpålagt. Den relevante lovparagrafen denne gangen er husleieloven §10-2. I den står det: “Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde”. Dersom vasken er mangelfull, kan utleier velge å holde tilbake deler av depositumet.
Flyttevask er en spesifikk tjeneste du kan kjøpe av vaskebyrå. Den er da skreddersydd for overtakelse. Det er med andre ord en mer omfattende vask enn den som utføres av renholder annenhver uke og vil dermed også koste en del mer. Mens en standard fast vask koster omtrent 1.000 kroner for en 60 kvadratmeter bolig, vil flyttevasken koste rundt 5.000 kroner.
Vaskearbeidet som utføres under en flyttevask tilsvarer prisøkningen. Mens en fast vask er hovedsakelig en overflatevask, er flyttevasken grundig og omfatter betydelig mer. Akkurat hva en flyttevask inneholder, vil variere fra vaskebyrå til vaskebyrå, og det vil for noen være aktuelt å benytte seg av tilleggstjenester for å få til en fullstendig vask.
Hovedforskjellen på vasken man tar selv og den som renholderen tar, er at renholder stiller med utstyr, opplæring og erfaring som privatpersoner ofte ikke har. De vet hvordan å vaske slik at overtakelsen skal gå problemfritt, og vil mest sannsynlig utføre jobben mer effektivt og korrekt.
Akkurat hva som vaskes når du hyrer inn et vaskebyrå til flyttevasken, kan være noe forskjellig fra vaskebyrå til vaskebyrå. Mye går igjen hos de fleste, men det finnes mindre variasjoner som det er viktig å merke seg. Generelt sett utføres en grundig vask av bolig, som omfatter alle overflater, små så vel som store. Bad og kjøkken rengjøres skikkelig, sluk inkludert. Utover dette, oppstår det noen variasjoner. Noen vaskebyrå vasker for eksempel ikke utsiden av vinduer, innsiden av hvitevarer og boder. Samtidig som ikke alt er inkludert i standardpakken «flyttevask», har vaskebyrå tilleggstjenester klare som du kan velge mellom. Disse kan imidlertid komme til å koste deg ekstra.
I de fleste flyttevasker er følgende alltid inkludert:
Disse vasketjenestene er felles for de fleste aktørene, men det er igjen viktig å sjekke tilbud nøye ettersom det kan være variasjoner med selv disse tjenestene.
Selv om hva som defineres som tilleggstjenester varierer, er det her også visse gjengangere. Merk at dette kan være tjenester som tydelig formidles som tilleggstjenester av aktøren, eller det kan være tjenester som de kan tilby dersom du presiserer behov for det. På nettsiden til vaskebyrå vil det som regel stå presist hva som er inkludert i standardpakken, hvilke tilleggstjenester de har tilgjengelig og hvilke tjenester de ikke tilbyr. Dersom du ikke finner denne informasjonen, pass på å be om den før du kjøper en flyttevask.
Tjenester som ofte tilbys ved forespørsel, og potensielt til noe høyere pris, er:
I tillegg til tjenester som man må etterspørre, er det visse oppgaver mange vaskebyrå ikke utfører uansett. Disse må du i så fall ta selv, for ved overtakelse skal hver krik og krok være vasket.
Selv om manglende tjenester i standardpakken kan gi inntrykk av useriøs flyttevask, er flyttevask et pakketilbud som er skreddersydd et svært spesifikt behov. Vasken skal møte kravene en eventuelt selger kan stille, og mange vaskebyrå stiller også med garanti. Det vil si at dersom vasken er utilstrekkelig, kommer vaskehjelpen tilbake for å ordne opp. Du kan stole på at du får en god vask dersom du hyrer inn et godt og redelig vaskebyrå, men vær beredt på at du kan komme til å måtte be om tilleggstjenester eller utføre noe vask selv, om du skal få en komplett flyttevask. Det er mulig tilleggstjenester eller mindre spesifikasjoner ikke koster deg stort mer utover standardprisen, om det koster noe i det hele tatt.
Det er store prisvariasjoner å finne i renholdsbransjen. Dette er delvis på grunn av at det er en bransje som er sterkt preget av svart arbeid. Ved å snike seg unna skatter, avgifter og minstelønn til sine ansatte, kan svarte aktører tilby svært lave priser. Disse prisene kan ikke seriøse renholdsbedrifter konkurrere med ettersom de må bruke penger på skatt og lovlig lønn til sine ansatte.
Når du ser etter vaskebyrå som kan ta flyttevasken for deg, burde du med andre ord unngå uvanlig lave priser så vel som urimelig høye priser. Selv om det kan virke som det er mye penger å spare på å benytte en ulovlig aktør, risikerer du at det kan koste deg langt mer enn hva en redelig aktør ville tatt betalt. Det er ikke kun snakk om en eventuell bot du må betale dersom du blir tatt i å benytte deg av svart arbeid. Dersom du hyrer inn uredelig vaskehjelp, har du intet sikkerhetsnett. Du har ingen garantier for at vaskehjelpen er opplært og vet hvordan man vasker ulike materialer på en riktig og skånsom måte. For eksempel burde vegger og tak vaskes med tørrmopp eller lett fuktig mopp for å ikke påføre veggene, malingen eller tapetet fuktskade. En ulovlig vaskehjelp kan finne på å utføre denne vasken feil slik at du må rette opp skaden før overtakelse, og selv bære kostnaden.
Mange redelige vaskebyrå stiller med garanti, noe som vil si at de kommer tilbake og retter opp etter en utilstrekkelig vask. I tillegg til dette har de fleste redelige aktørene forsikring, noe som betyr at de dekker kostnader for eventuelle skader de skulle forårsake ved feil vask. Uredelige aktører stiller hverken med garanti eller forsikring, som betyr at du må stå for eventuelle skader selv samt at du ikke kan forvente at de kommer tilbake om flyttevasken skulle vise seg å være mangelfull.. I tillegg til dette slipper du ukjente individer inn i boligen som du har svært lite kunnskap om. Dette medfører naturligvis en stor risiko, og det er umulig å være sikker på at tilgangen til boligen ikke kommer til å misbrukes.
For å beskytte deg for risikoene tilknyttet svarte virksomheter, er det flere steg du kan ta. Det første du bør gjøre, er å søke opp potensielle vaskebyrå i Arbeidstilsynets renholdsregister. Her finner du ut hvorvidt virksomheten er godkjent. Det er faktisk lovpålagt å søke opp renholdsbedrifter i renholdsregisteret før man kjøper tjenester av dem. Dersom du skulle gjøre dette etter du har betalt et vaskebyrå, og så oppdager de ikke er godkjent, anbefaler Arbeidstilsynet at du ber dem søke om godkjenning. Dersom du ikke søker, eller får søknaden avslått, skal du avslutte kontrakten med dem.
Etter du har forsikret deg om at virksomheten er godkjent, kan du også søke de opp i Brønnøysundregisteret. Her finner du informasjon om bedriften. At du finner en bedrift i Brønnøysundregistrene, garanterer for øvrig ikke at det er en godkjent renholdsbedrift.
Videre burde du forsøke å få innsikt i andres kundeopplevelser. Søk opp vaskebyrået på nett, les over referanser og se over rangeringer de har fått.
Når du har funnet deg en aktør du føler du kan stole på, burde du sørge for å få tilbud fra flere aktører. På denne måten oppdager du raskt om noen stiller med uvanlige høye eller lave priser, og det gir deg mulighet til å sammenligne tilbudene. Da kan du se på hva de ulike bedriftene inkluderer i sin flyttevask, hvem som stiller med mange tilleggstjenester til ekstra pris og hvem som tilbyr mest mulig komplett vask til en rimelig penge.
Du kan for øvrig også ansette en privatperson til å utføre flyttevasken. Det er ingenting i veien for dette forutsatt at du forholder deg til relevant regelverk angående skatt, og at personen du ansetter ikke utfører samme type arbeid for flere andre. De er i så fall å anse som en virksomhet. Forutsatt at du ikke betaler mer enn 6.000 kroner, kan du hyre inn noen til å utføre arbeid i hjemmet skattefritt. Dersom summen blir mer enn 6.000 kroner, er du nødt å betale forskuddsskatt direkte til skatteoppkrever. Du må da sende inn en A-melding, og etter den er sendt inn, vil du få kontonummeret du skal bruke.
Flyttevask er noe som det er veldig deilig å kunne overlate til andre, men dersom du helst vil spare de tusenlappene, er det noe du helt fint kan gjøre selv. Du skal samtidig ikke undervurdere oppgaven - en flyttevask er omfattende, og en god del mer krevende enn søndagsvasken. Her er det snakk om en ekstra god julevask hvor hver krik og krok skal rengjøres, og steder som ikke har sett en klut siden du flyttet inn, skal vaskes.
Dersom du skal vaske selv, vil en sjekkliste gjøre arbeidet mer oversiktlig og effektivt. Da vet du også etter vasken at alt som skal vaskes er vasket, og du kan stille en ren og pen bolig til overtakelsen. Omfanget på flyttevasker vil naturligvis avhenge av hva slags bolig man har samt hvor stor den er. Ikke alle trenger å rydde og koste garasje og loft, og ikke alle har balkong eller terrasse. Under følger en grundig og omfattende sjekkliste som dekker alt som skal vaskes i forbindelse med en flyttevask, og så kan du skreddersy den etter egen bolig og egne behov.
Sjekkliste for flyttevask:
Denne sjekklisten er det også nyttig å ha selv om man velger å skaffe profesjonell vaskehjelp, ettersom man har noe konkret å sammenligne med innholdet i flyttevask-pakken.
Flyttevasken kommer gjerne mot slutten av en lengre og stressende utflyttingsprosess. Det skal ikke undervurderes hvor mye som skal flyttes ut av en leilighet før vasken en gang kan påbegynnes. Hvorvidt en profesjonell flyttevask er verdt pengene, er altså noe man må veie opp mot hvor stort behov man har for å unnslippe den omfattende vasken selv etter man har flyttet ut alt av eiendeler.
Man skal heller ikke glemme at profesjonell flyttevask som regel er en god garanti for at vasken blir godkjent ved overtakelse. Vaskebyrå har vasket mang en bolig før overtakelse, og har erfaring med hva som får en vask godkjent. Velger man en redelig og erfaren aktør, er dette noe man ikke trenger å bekymre seg for. Man må naturligvis etterse at alt blir vasket, og potensielt benytte seg av tilleggstjenester. Likevel kan man i de fleste tilfeller, forutsatt at man ikke benytter svart arbeid, stole på vaskebyrået vil utføre en bedre vask enn man kunne gjort selv. Man slipper også unna en tidkrevende og fysisk slitsom utvask, og kan heller bruke tiden på annet flyttearbeid, som for eksempel transportere eiendeler til ny bolig. Man kan også bare ta tiden til å slappe av midt i flyttestresset, og ta en dag fri. Dette kan komme godt med for de fleste.
Hvorvidt flyttevasken er verdt pengene, er altså en skjønnsmessig vurdering. Kanskje er du en person som setter pris på de siste dagene i bolig med vasking før man må gi den fra seg? Kanskje hater du å vaske? For mange kan en flyttevask være godt verdt pengene, og for en del andre kan det bli ansett som unødvendig bruk av penger. Dersom spørsmålet er hvorvidt det lønner seg med svart arbeid, er svaret klart nei. Du kan som sagt komme til å måtte betale dyre dommer på å prøve å spare deg noen kroner.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten