Lurer du på hva rengjøring koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på rengjøring i 2022, hva som er inkludert og ikke, og hvilke ulike tjenester du kan bestille. Det er også flere faktorer som kan drive prisen opp eller ned, som det er lurt å være klar over, i tillegg til at det finnes noen måter å spare penger på. Flere og flere nordmenn benytter seg av ulike rengjøringstjenester, så du er ikke alene om å lure på disse tingene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Det er mange som velger å bruke profesjonelle rengjørere til å vaske huset eller hytta, og da er det greit å ha oversikt over hva en slik tjeneste vil kunne koste. De billigste aktørene tilbyr priser fra rundt 200 kroner timen, men det er ikke uvanlig at timeprisen også begynner på 450 kroner. Når prisen er så lav som 200 kroner timen, kan det være grunn til å reagere. Ifølge renholdsoverenskomsten er det ikke lov til å betale de ansatte under tariffens minstelønnsbestemmelser, som for øyeblikket ligger på 191,39 kroner i timen for arbeidere med ingen til to års ansiennitet, men for et seriøst selskap som ansetter renholdere så er det viktig å huske at de i tillegg må betale arbeidsgiveravgift, feriepenger, administrasjonsutgifter, merverdiavgift, utgifter til transport, arbeidsklær, kjemikalier og verktøy. For å dekke alle disse utgiftene har arbeidsgiverforeningen Virke regnet ut at kunden burde betale rundt 500 kroner i timen.
Hvis du først begynner å sammenligne forskjellige priser på rengjøring, vil du fort finne at det er også store forskjeller mellom de forskjellige firmaene. Dette er ofte fordi det finnes en del useriøse aktører i bransjen som ikke nødvendigvis følger de lover og regler som er utarbeidet for å beskytte både renholderne og kundene. Hvis man velger en bedrift fra svartebørsen så er man ikke forsikret om noe skulle gå galt, og i tillegg vil en lav pris (rundt 200 kroner timen) ofte bety at renholderne har ikke er forsikret, ikke tjener til egen pensjon og ikke betaler skatt i Norge. Det betyr at også renholderen står svakere om noe skulle skje. For en standard rengjøring er en pris på rundt fire hundre kroner inkludert skatt og alle kostnader per time en god start.
Hva som er inkludert i en rengjøring, er oftest noe du bestemmer selv. Du kan bestille forskjellige typer rengjøring hvor du kan velge å få noen til å komme og rengjøre fast, eller kun når du behøver hjelp etter flytting for eksempel. Det er mulig å bestille kun vask av bad eller kjøkken, eller bare soverommet. Det er flere som bestiller en ordentlig husvask til jul for eksempel, eller bare å få vasket ned veggene før oppussing. Når man skal flytte er det lurt å få en ordentlig nedvask av huset eller leiligheten, og det kan være betryggende å vite at dette blir tatt hånd om av profesjonelle. Hvor lang tid rengjøringen tar avhenger av hva du bestiller. Størrelsen på boligen din vil ha mye å si, i tillegg er antall etasjer selvfølgelig avgjørende for tidsbruken. Bad er rom som er beregnet å ta mer tid enn andre da de ofte krever en spesiell type vask.
En standard rengjøring inkluderer som regel vask av stue, soverom og andre fellesarealer. Rengjøreren vil rengjøre alle tilgjengelige flater, pusse speil, støvsuge og vaske gulv med mopp. Rommene som tar ekstra tid, som kjøkken og bad, inkluderer også vask av tilgjengelige flater, men her vil de også passe godt på å rengjøre skikkelig på viktige områder som toalett, dusj og vask. På kjøkkenet er det ofte stekeovn og kjøleskap som trenger ekstra tid og oppmerksomhet. Det kan være lurt å sjekke hva som er inkludert på forhånd da vask av vinduer, innsiden av kjøleskap og stekeovn ofte tilbys som ekstratjenester som må avklares på forhånd. Det er viktig å huske på at de fleste renholdere ikke rydder, med mindre dette er spesifisert og bestilt, så de vil vaske og pusse rundt for eksempel leker om de ligger på gulvet. De flytter derimot på sofaer og løfter opp tepper for å komme til.
Dersom du har bestemt deg for at du behøver en profesjonell rengjører er det lurt å gjøre en god del research før du bestemmer deg for hvilken du tror er best for deg. Den laveste prisen er ikke alltid best, og spesielt ikke over tid. Hvis du er misfornøyd med vaskingen og du ikke har leid inn renholdere fra et seriøst firma, kan det være veldig vanskelig å klage eller få til en endring til neste vask. Det kan dermed koste deg mer enn du trodde i utgangspunktet, og plutselig er ikke den billigste leverandøren så billig lenger allikevel. Det er også en god ide å avtale prisen på forhånd så du ikke får noen overraskelse når fakturaen kommer i posten.
De vanligste faktorene som er med på å bestemme prisen er hvilken type vask du velger, og også hvilken dag i uka. En rundvask og en fredagsvask inneholder forskjellige tjenester, så vær sikker på at du vet hva det du bestiller inneholder før du bestemmer deg. Størrelsen på boligen og antall etasjer er også nevnt som prisfaktorer, men husk også på at tid på døgnet er avgjørende for prisen. Jo senere på dagen eller kvelden, jo dyrere blir det. Dette er fordi det vil legges til kveldstillegg og lignende i lønna til renholderen. Hvis du har husdyr vil prisen også stige ettersom det krever mer å rengjøre etter en hund eller et annet pelsdyr som røyter mye.
Det beste du gjør for å spare penger, er å sammenligne flere aktører. Dette kan du enkelt gjøre ved å enten ringe rundt og sjekke selv eller sjekke de ulike firmaenes nettsider, eller ved å bruke digitale anbudstjenester på nettet som finner den beste prisen for deg i ditt nabolag. Ved å registrere ditt prosjekt hos oss i Vaskesmart kan du også bli kontaktet av ulike tilbydere i ditt lokalmiljø, slik at du kan få best mulig tilbud til best mulig pris.
Som nevnt over kan de billigste tilbyderne fort ende opp med å bli de dyreste hvis de ødelegger ting i leiligheten din og ikke har forsikring, så en veldig god investering er å sjekke at firmaet er seriøst og at de har den nødvendige kompetansen. Det er lurt å sjekke referanser, enten på nett eller hos andre du kjenner som har brukt det aktuelle firmaet, og i tillegg kan du gå inn på siden Handlehvitt som drives av Samarbeid mot svart økonomi. Her kan du utføre bakgrunnssjekker og få mer informasjon om for eksempel skattefritak for renhold. I tillegg kan du sjekke seriøsiteten til firmaet ved å se om de er momsregistrert og godkjent i renholdsregisteret. Det er også lurt å be om skriftlig kontrakt, og husk å alltid kreve faktura, og betal via bank. Til slutt er det lurt å huske å få oversikt over hva prisen inkluderer helt spesifikt så slipper du overraskelser i etterkant som transportkostnader og tillegg for utstyr. Sjekk også at prisen inkluderer merverdiavgift og forsikring.
Dette er vel et forholdsvis enkelt spørsmål å svare på, men det er allikevel et par ting å vurdere. Det er ikke alle som er i den situasjon at de har tid eller mulighet til å rengjøre et helt hus selv. Det er flere og flere eldre, for eksempel, som benytter seg av rengjøringstjenester da de ikke lenger har mulighet til å nå opp til toppen av skapene eller komme til i kriker og kroker på badet. Det er også mange som har fysiske eller psykiske handikap, som har behov for gode renholdstjenester, i tillegg til folk som jobber mye: kanskje jobber de skift, kanskje jobber de offshore, eller så jobber de bare veldig lange timer og føler at dagene ikke strekker til. Det er altså mange gode grunner for å gå til anskaffelse av renholdstjenester.
Om man har mulighet til å vaske selv, vil man selvfølgelig spare en del penger på det. Den ukentlige eller månedlige vasken av hus og hjem kan være en ting, men om man har barn og kanskje en hytte i tillegg vil det muligens sitte litt lenger inne å bruke søndag formiddag på å vaske. Det er også mange som benytter seg av vaskehjelp når man flytter for å sørge for at huset blir ordentlig rent og man ikke kan motta klager fra nye eiere eller leieboere.
Det er mange ulike faktorer som vil avgjøre om betalt rengjøringshjelp er verdt det for din del. Din personlige økonomi er selvfølgelig en av disse, og om du mener du har mulighet til å spandere på deg dette, kan det være en god investering for ro i sjelen. Å leie inn vaskehjelp kan også gjøre hverdagen enklere for de som har andre og mer presserende oppgaver å ta seg av, for eksempel små barn som krever sitt, noe som også må inngå i hver enkelts helhetsvurdering. Det er uansett ikke tvil om at å vaske er noe vi nordmenn bruker mindre og mindre tid på, om vi leier inn hjelp til det eller ei. Det er flere og flere som ser seg nødt til å leie inn hjelp til rengjøring for å løse tidsklemma, eller rett og slett for å få mer tid til å gjøre andre ting de har lyst til. Tall viser at hele 5% av den voksne befolkningen i Norge nå benytter seg av ulike renholdstjenester, med overvekt av kjøpere i Oslo og Akershus.
De største fordelene er at du ved å leie inn rengjøringshjelp får med en forsikring om noe skulle bli ødelagt av å bruke feil utstyr eller lignende, i tillegg til at det frigjør tid i din timeplan. Det er selvfølgelig en stor fordel at man slipper å vaske selv i det hele tatt, med mindre det er noe man er spesielt glad i. Ulempene med å leie inn vaskehjelp kan være at du slipper fremmede inn i huset ditt, og at du alltid må sørge for at det er ryddig når de kommer. Om det er rot rundt på gulvene eller kjøkkenet så vil ikke renholderen vaske der da dette som regel er en del av kontrakten. Du vil da se at det blir vasket rundt rotet ditt, men det blir altså ikke ryddet. Alt i alt er dette som regel uansett en økonomisk avgjørelse som du må se om er mulig i ditt budsjett.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten