Lurer du på hva flyttevask koster i Bergen? Flytting kan være slitsomt, men det er mye du kan gjøre for å forenkle prosessen! Her forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på flyttevask i Bergen, inkludert viktige faktorer som virker inn på prisnivåene, hvilke som er de mest populære vaskefirmaene i Bergen, hva som er inkludert i prisene de oppgir, og mye mer. Vet du hvordan du kan spare penger, men samtidig sikre deg en grundig flyttevask? Les vår guide, så unngår du å betale for mye når du skal bestille vasketjenester i Bergen.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Hvis du skal flytte i nær fremtid, har du kanskje begynt å tenke på alt som skal gjøres og organiseres. Flytting er en omfattende prosess som tar lang tid og krever nøye planlegging. Derfor velger mange å overlate deler av flytteprosessen til profesjonelle. På samme måte som at noen bruker eiendomsmeglere til å selge boligen, er det også mange som bruker profesjonelle vaskebyrå til flyttevasken. Ved å engasjere fagfolk kan en alltid være sikker på at resultatet blir bra.
Selv om mange ønsker å spare tiden de bruker på flyttevask, er det mange som nøler med å finne et vaskefirma fordi de ikke vet hvor mye det vil koste. Det er heller ikke lett å finne ut nøyaktig hvor mye det vil koste heller fordi alle boliger er forskjellige og prisene hos vaskefirma varierer i stor grad. Likevel er det slik at de fleste vaskefirma priser flyttevasken i henhold til tidsbruk. Bestiller du en flyttevask til en bolig på mellom 50 og 100 kvadratmeter, må du regne med å betale mellom 4.000 og 6.000 kroner, men snittprisene ligger gjerne på mellom 5.000 og 8.000 kroner for dette størrelsessjiktet. Har du en bolig som er mellom 100 og 200 kvadratmeter, vil prisen som regel ligge et sted mellom 6.000 og 12.000 kroner. Er boligen større enn 200 kvadratmeter, vil som regel prisen overstige 12.000 kroner.
Tidsbruken (og derfor prisen) er altså avhengig av størrelse på bolig først og fremst. Deretter vil andre mindre faktorer være med å påvirke prisen i positiv eller negativ retning. For eksempel kan det ta lenger tid å gjennomføre flyttevask i et hjem hvor det har bodd husdyr. Det samme gjelder hvis du har flere etasjer som skal vaskes. Har vaskefirmaet lang kjørevei til der du bor, kan dette også spille inn i det totale regnestykket.
I Bergen har du mange alternativer å velge mellom dersom du ønsker å bestille en flyttevask.
Nedenfor kan du lese om noen av de mest populære:
Dette er bare noen av de mest populære tilbyderne av flyttevask i Bergen. Det er imidlertid ikke alltid slik at de største er de beste. Det finnes mange andre vaskefirma i Bergen som tilbyr de samme tjenestene.
En flyttevask er ikke det samme som en vanlig vask. Flyttevasken skal være enda mer omfattende og den kan sammenlignes med en grundig julevask. Det holder ikke å bare vaske der du pleier å vaske til vanlig, du må også flytte på møbler og hvitevarer for vaske på områder hvor du ikke pleier å vaske like ofte. Dessuten må alt av flekker fjernes. Som regel skal prisen på en flyttevask inkludere alt som er nødvendig for at vasken skal bli godkjent. Dette betyr at flyttevasken skal inkludere vask av alle gulv, tørrmopping av vegger og tak, vask av alle overflater, støvsuging av tepper, grundig vask av alle hvitevarer, skaper og skuffer, både innvendig og utvendig, i tillegg til vask av bad og vinduer.
Vær oppmerksom på at noen vaskefirmaer tar enkelte forbehold. Det kan for eksempel bety at vindusvask bare er inkludert i prisen dersom vinduene er vendbare og det ikke er behov for lift for å komme til på utsiden. Hvis dette er nødvendig, vil noen renholdsfirmaer legge til ekstra på prisen. Derfor er det viktig at du spør om hva som er inkludert i prisen når du bestiller flyttevask eller henter inn pristilbud. Hva som inkluderes i prisen kan altså variere mellom ulike vaskefirmaer. Det er alltid en god idé å avklare forventninger i forkant slik at dere unngår uenigheter.
Hvis du er i tvil om budsjettet ditt tillater profesjonell flyttevask eller hvis du bare ønsker å spare penger på flyttevasken, er det flere ting du kan gjøre. Et alternativ er så klart å gjøre hele jobben selv, slik at du slipper å betale for flyttevasken. Du kan dessuten bidra til å redusere prisen for flyttevasken ved å gjøre deler av jobben selv. Kjøkkenet og badet er rommene som tar lengst tid. Hvis du for eksempel rengjør kjøkken eller bad selv, trenger vaskefirmaet mindre tid til å gjennomføre resten av jobben og prisen kan reduseres noe.
Du kan også spare mye penger på å velge riktig vaskefirma fordi vaskefirmaene i Bergen varierer mye i pris. Ved å hente inn flere pristilbud fra flere aktører i Bergen, kan du sammenligne priser og unngå de aller dyreste. På den måten sørger du for at vaskefirmaene konkurrerer om deg som kunde, og da er det i deres interesse å tilby deg best mulig pris. Her kan det lønne seg å ta i bruk anbudstjenester som forenkler hele denne prosessen. Når du mottar nok tilbud, må du gjøre en grundig sammenligning. Ikke bare se på den totale prisen, men se også på hva som er inkludert i prisen. Deretter velger du det vaskefirmaet som du synes tilbyr den beste kombinasjonen av kvalitet og pris. Husk imidlertid på at det ikke alltid er det billigste som er det beste.
Velger du å ta flyttevasken selv, må du sørge for at det gjøres grundig. Loven krever at boligen skal være "ren" og "ryddig" når ny eier skal overta. Men dette er subjektive begrep og hva som er "ryddig" og "rent" vil være forskjellig avhengig av hvem du spør. Derfor er det lurt å være på den sikre siden slik at du unngår unødvendige konflikter.
Du bør alltid begynne med å tømme hele boligen. Deretter må du sørge for å vaske alle gulv, støvsuge tepper og tørrmoppe vegger og tak. Vask alle overflater, karmer, lister, dørhåndtak og lignende. Sørg for at alle flekker som kan fjernes, blir fjernet. På kjøkkenet og badet må du sette av ekstra god tid, da det ofte er her den tyngste jobben befinner seg. Her er det vanlig å finne fett og flekker som er vanskelige å få bort. Hvitevarer som ikke er integrert, må trekkes ut slik at du får vasket grundig bak. Dessuten må hvitevarene vaskes ordentlig på innsiden. Særlig stekeovnen kan vise seg å bli utfordrende, så bruk god tid på denne. På badet må du huske å tømme og vaske slukene. Dusj, badekar og toalett må vaskes grundig, og hvis du kan trekke ut badekaret, må du også huske å vaske bak dette.
For mange er det verdt å benytte seg av profesjonell hjelp til flyttevasken. Det er særlig verdt det i tilfeller der en har begrenset med tid og trenger å fokusere krefter på andre deler av flytteprosessen. Det å bruke fagfolk til flyttevasken sørger ikke bare for at du får mer tid til andre ting. Du kan også være sikker på at resultatet blir bra. Den eneste ulempen ved å bruke et vaskefirma, er at det koster penger. Derfor vil budsjettet ditt også være en viktig faktor i vurderingen.
Har du derimot god tid og begrenset budsjett, er det sannsynligvis bedre å gjøre jobben selv, eventuelt med hjelp fra venner og familie. Når du skal vurdere om det er verdt det, må du se på budsjettet ditt og timeplanen din. Hvis du ikke er sikker på om budsjettet strekker til, kan du alltids hente inn pristilbud for flyttevasken i din bolig, slik at du får vite den nøyaktige prisen. Pristilbudene er uforpliktende, og du bestemmer selv om du ønsker å benytte deg av tjenesten.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten