Lurer du på hva flyttevask av leilighet koster? Mange vaskebyrå tilbyr ulike former for utvask til deg som skal flytte, men hva koster egentlig en såkalt flyttevask? I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på flyttevask når du skal forlate en leilighet, inkludert hvilke faktorer som påvirker prisnivåene, hva som er inkludert i prisene, hvordan du eventuelt kan gjøre jobben selv, og mye mer. Vet du hvordan du får flyttevask til lavest mulig pris, uten at vaskehjelpen får for lite betalt? Les vår guide, så unngår du å betale for mye når du skal flytte fra leiligheten din!
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Enten du leier leilighet og ønsker å få tilbake hele depositumet, eller om du eier en bolig som skal selges og trenger å gjennomføre en flyttevask før de nye eierne tar over boligen, er det hjelp å få. Flytting kan være strevsomt og tidkrevende; det er mye som skal unnagjøres, og ting skal gjerne gå fort. Derfor velger mange å benytte seg av profesjonell hjelp til flyttevasken, slik at man har mer tid til andre viktige ting som skal gjøres i denne travle perioden.
Likevel er det mange som nøler fordi de ikke vet hvor mye det koster med en flyttevask, eller om de har budsjett til det. Det er ikke lett å si hva en flyttevask koster på forhånd, fordi prisen er avhengig av mange ulike faktorer. Flyttevask i en liten leilighet som har blitt godt ivaretatt vil naturligvis koste mindre enn en flyttevask i en svært bolig med flere etasjer. Vaskebyrå tar vanligvis timepris ved flyttevask og derfor vil tidsbruken være helt avgjørende for den endelige prisen.
For å vite hvor mye en flyttevask vil koste, må du altså tenke på hvor lang tid det tar å gjennomføre jobben. Det er vanlig å ta en timepris på rundt 300 til 600 kroner per person. Som regel innebærer det at en leilighet på mellom 40 og 100 kvadratmeter vil koste et sted mellom 4.000 og 8.000 kroner. Snittprisene ligger gjerne på 5.000 til 7.000 kroner. For en mellomstor bolig på 100 til 200 kvadratmeter, kan prisen ende opp et sted mellom 6.000 og 12.000 kroner. Men dette varierer i stor grad fra bolig til bolig. Har du husdyr, kan det fort bli dyrere siden flyttevasken tar lenger tid, men hvis det allerede er nokså rent hjemme hos deg, så vil det bli billigere.
Når du bestiller en flyttevask, får du ikke det samme som en ved vanlig vask av bolig. Flyttevasken skal være mer omfattende, og derfor koster den også mer. En flyttevask kan sammenlignes med en julevask. Det innebærer at vasken skal være grundig, at alt av flekker må fjernes og at det må vaskes på steder der en ikke vasker til vanlig. Det er særlig bad og kjøkken som må tas ekstra grundig og dette er gjerne de mest kostbare rommene å vaske.
Loven krever at en selger skal ha ryddet og vasket boligen. I tillegg må hele eiendommen ryddes. Når en bestiller profesjonell flyttevask fra et vaskebyrå, er det vanlig at vaskebyråene benytter seg av en egen sjekkliste med alt som skal gjøres. Husleieloven krever at skal ryddes og rengjøres innendørs før overtakelse, og hovedregelen er at boligen skal være i samme stand som da du flyttet inn med unntak av slitasje som forekommer naturlig med årene. Det betyr imidlertid ikke at du ikke trenger å være så nøye dersom det var skittent da du selv flyttet inn. Hvis det ikke er rent nok ved innflytting, kan ny eier kreve at du tar regningen for profesjonell vaskehjelp eller om vedkommende gjør det selv.
Det er ikke alltid lett å vite hva som er "rent" og "ryddig" i lovens forstand. Dette er subjektivt og kan variere avhengig av hvem du spør. Siden loven er åpen for tolkning på dette området, er det ofte gjenstand for konflikt mellom huseier og leietaker. For å unngå konflikt og uenigheter, lønner det seg å heller vaske litt grundigere slik at du er helt sikker på at du oppfyller dine forpliktelser i henhold til loven og unngår dyre regninger i etterkant.
Hva som inkluderes i prisen kan være forskjellig fra det ene vaskebyrået til det andre. Det er likevel vanlig at prisen på flyttevasken inkluderer støvsuging av alle gulv og tepper, vask av gulv og vegger, støvtørking og vask av alle overflater, grundig vask av skaper og skuffer både innvendig og utvendig, vask av hvitevarer (stekeovn, kjøkkenvifte, mikroovn, kjøleskap, frys), vask av bad (toalett, badekar eller dusj, sluk og vifte), tørrmopping av tak og vindusvask både innvendig og utvendig.
Når du henter inn pristilbud hos vaskebyrå, er det viktig å undersøke prislisten grundig for å se hva som er inkludert. For eksempel er det mange vaskebyrå som bare inkluderer standard vindusvask i flyttevasken, og det betyr gjerne vask av standard vinduer uten sprosser og vinduer som er vendbare. Har du vinduer med sprosser eller vinduer som ikke er vendbare, må du kanskje til med lift. Dette er vanligvis ikke inkludert i prisen og vil ofte komme i tillegg til prisen for flyttevasken. Derfor er det viktig å få en fullstendig oversikt over hva som trengs å gjøres, samt å se hva som er inkludert i tilbudet fra vaskebyrået.
Før du bestemmer deg for å bruke et vaskebyrå, bør du sørge for å avklare forventninger i forkant slik at du unngår ubehagelige overraskelser i etterkant. Mange vaskebyrå har en fornøydhetsgaranti som innebærer at vaskehjelpen kommer tilbake og vasker igjen dersom du ikke er fornøyd, men dette forutsetter kravene dine er rimelige og at du ikke krever noe som ikke fremgår av avtalen.
For å spare penger på flyttevasken bør du undersøke markedet grundig før du velger vaskebyrå. Det er store prisforskjeller mellom ulike vaskebyrå, og derfor er det penger å spare på å velge riktig. Det er alltid lurt å hente inn pristilbud fra flere forskjellige vaskebyrå der du bor, slik at du får et godt sammenligningsgrunnlag. Begynn med å skaffe deg en oversikt over vaskebyråene som tilbyr tjenester i nærområdet ditt. Sjekk hjemmesidene deres, og be om et pristilbud for flyttevask fra de vaskebyråene du får best inntrykk av. Når du mottar pristilbud, kan du sammenligne priser. Alternativt kan du benytte deg av anbudstjenester, da dette forenkler hele denne prosessen; du kan blant annet legge inn informasjon om prosjektet ditt hos oss i Vaskesmart for å motta tilbud fra aktører i nærområdet ditt.
Husk imidlertid å sjekke hva som er inkludert i prisene før du sammenligner. Hvis prisforskjellene er altfor store, skyldes det sannsynligvis at et vaskebyrå inkluderer tjenester som ikke er inkludert i de andre pristilbudene, eller at et av byråene opererer med uansvarlig lave priser. Minstelønnen for renholdere (per 2022) er på 196 kroner, og det er store ulemper med å bestille vask fra byråer som driver svart eller underbetaler sine ansatte; risikoen for at flyttevasken ikke innfrir forventninger og krav, og farene ved å hyre et firma som ikke er tilstrekkelig forsikret, er neppe verdt pengene du eventuelt hadde spart.
Det er også mulig å gjøre deler av jobben selv slik at tidsbruken reduseres. Hvis du ikke har tid til å vaske hele boligen, men kan avse noen timer til å vaske kjøkkenet, vil dette bidra til å redusere vaskebyråets totale tidsforbruk. Badet, og særlig kjøkkenet, er rom som tar ekstra lang tid. Her er det gjerne fett og vanskelige flekker bak og inni stekeovn og andre steder. Har du tid til å gjøre litt av jobben selv, eller å få hjelp fra venner og familie, kan det bidra til å redusere den totale prisen for flyttevasken.
Hvis du ikke ønsker å bruke penger på flyttevask, kan du alltids gjøre jobben selv. Du bør imidlertid sørge for at vasken gjøres grundig slik at du unngår konflikt og uenigheter ved overtakelse. Nedenfor er noen retningslinjer du kan forsøke å følge dersom du heller ønsker å gjennomføre flyttevasken selv.
En flyttevask skal være såpass grundig at det gjerne tar en hel dag å få gjennomført jobben på en tilfredsstillende måte. Flytteprosessen er gjerne svært travel og det er mye annet som skal gjøres. Dette er en av de viktigste grunnene til at mange heller velger å overlate jobben til et profesjonelt vaskebyrå. Nemlig for å spare tid. For å kunne vurdere om det er verdt å leie inn et vaskebyrå, må du tenke på hva som er viktigst for deg. Har du dårlig med tid når du skal flytte og et budsjett som tillater det, så er det sannsynligvis verdt å leie inn et vaskebyrå til å gjøre flyttevasken. Hvis du derimot har et begrenset budsjett og god nok tid, er det sannsynligvis lurt å gjøre hele eller deler av jobben selv.
En fordel med å bruke vaskebyrå er at du alltid kan være trygg på at jobben blir gjort grundig, slik at du slipper å bekymre deg for om det rengjort grundig nok når boligen skal overtas. Profesjonelle renholdere har kompetanse og erfaring med flyttevask. De vet hva som skal til for å få et bra resultat og de får det gjort raskt og effektivt.
Leier du inn et vaskebyrå, sparer du både tid og krefter, men du må til gjengjeld betale. Gjør du jobben selv, sparer du penger, men må bruke mye tid og krefter. Dette er hensyn som må veies nøye opp mot hverandre når du skal vurdere om det er verdt å bruke et profesjonelt flyttebyrå til å ta flyttevasken.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten