Lurer du på hva vaskebyrå i Oslo koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisene hos ulike byråer og hvordan du bestiller tjenester fra disse, samtidig som vi tipser deg om hvilke byråer som er mest brukt i Oslo-området. Det er flere faktorer som har innvirkning på prisene, for eksempel om du behøver nedvask, vask av vegger eller en full vårrengjøring, og vi forteller deg hvordan du best kan spare penger. Dersom vaskebyråer ikke er noe for deg allikevel, har vi også samlet noen råd som kanskje kan gjøre vaskingen enklere for deg istedenfor. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Hvis du trenger hjelp med vasking av leilighet eller hus i Oslo, så kan du regne med at prisene begynner på rundt 450 kroner i timen. Dersom du syns dette høres ut som en stiv pris, er det viktig å tenke på at denne summen skal dekke både lønn til vaskehjelpen, administrasjon, kjøring frem og tilbake, utstyr og pensjons- og arbeidsgiveravgift. Samlet sett blir det derfor en helt vanlig pris for en service tjeneste.
Om du behøver hjelp med vask av hus, vask av vegger eller vask av vindu, så kan prisene derimot variere ganske mye. Det vil si at det som regel er antall timer som bestemmer hva prisen blir til slutt, og det betyr at dersom du bestiller vask av et stort hus så vil naturligvis dette koste deg mer enn vask av leilighet på færre kvadratmeter. Samtidig kan vask av kun hvitevarer eller vinduer ha en pris, mens vask av kjøkken og bad har en annen. Det viktigste å huske på er at prisene settes alltid basert på tid, hva slags utstyr som behøves og om det er enkelt å komme til. Dersom det er spesielt skittent vil også dette ha innvirkning på prisen, så dersom du har husdyr eller har røyket inne, så kan du regne med at prisene stiger.
Som den største byen i Norge har Oslo mange vaskebyråer å tilby. Det betyr at konkurransen er relativt stor, og du kan muligens finne et billigere vaskebyrå her enn andre steder. Freska er et av de mest brukte vaskebyråene i Oslo som tilbyr vask fra ca 450 kroner i timen. Noen av grunnen til at de er så populære er at de har en egen app som gjør bestilling av renhold enda enklere enn over telefon eller hjemmeside. På denne appen kan du bestille vask, motta varsel om kommende avtaler, gi instruksjoner til renholderen og finne en dato for neste avtale. Dette fører til at kunden alltid har full kontroll både over hva som skal vaskes og hvem som kommer. Freska tilbyr i tillegg til vanlig rengjøring også flyttevask, vindusvask og vask for bedrift.
I tillegg til disse finnes også rengjøringsbyrået Vaskehjelp Oslo som i tillegg til daglig renhold også tilbyr flyttevask, bedriftsrenhold, vindusvask og boning av gulv. På hjemmesiden til Vaskehjelp Oslo kan du sende inn en forespørsel per et kontaktskjema som gir deg mulighet til å be om en eksakt pris på rengjøring i ditt hjem. Som regel innebærer det å få en presis pris at en representant for Vaskehjelp Oslo vil komme hjem til deg på en gratis befaring. På den måten kan dere bli enige om hvilke rom som skal vaskes, og du kan samtidig si ifra om det er enkelte møbler eller andre eiendeler som er spesielt sårbare eller dyrebare. På denne måten kan de sørge for å få med riktig såpe. Selv om ikke Vaskehjelp Oslo averterer med priser på nettsiden sin så reklamerer de med at de er et av de billigste renholdsfirmaene i Oslo.
Til slutt finnes CityMaid i Oslo, som i mange andre byer. Dette er et av de eldste rengjøringsfirmaene i Norge, og de har et godt rykte på seg i de fleste storbyer i Norge. CityMaid er nemlig en landsdekkende renholdskjede som tilbyr alt fra vårrengjøring til hyttevask, og utvask av dødsbo. Dersom du går inn på hjemmesiden til CityMaid kan du legge inn postnummer og antall kvadratmeter på boligen som skal vaskes, så vil du få et prisoverslag med en gang. Dette vil ikke være en eksakt pris, men et godt utgangspunkt for å finne ut av hva du må regne med å betale sånn omtrentlig. CityMaid har ingen bindingstid, men heller to måneders oppsigelsestid, noe som kan være greit å vite om man ikke er sikker på hvor lenge man trenger vaskehjelp.
Dette er kun noen av de mest kjente aktørene som leverer denne tjenesten i Oslo, og det er ikke alltid de største som er riktig for deg. Ved å registrere ditt prosjekt hos oss i Vaskesmart kan du bli kontaktet av ulike tilbydere i ditt lokalmiljø, slik at du kan få best mulig tilbud til best mulig pris.
Om du skal bestille vaskehjelp fra et enkeltmannsforetak eller en av de større tilbyderne, så vil det alltid være ulike faktorer som kan presse prisen opp eller ned. For det første så er det påbudt for alle lovlige rengjøringsfirmaer å betale minstelønn til renholderne sine, og dette er for tiden på cirka 200 kroner i timen. Dersom du velger å kjøpe denne tjenesten svart, kan du få vasken noe billigere. Men, og det er et stort men, dette gjør ikke bare bransjen mer usikker, både for de som jobber i den og de som benytter seg av den, det er også ulovlig. Det vil si at dersom det kan bevises at du visste at du bestilte en svart tjeneste, vil du kunne straffes med bøter, og du kan også få strengere straff om overtredelsen er mer alvorlig.
Ved siden av dette er størrelsen på boligen den største faktoren for hvorvidt prisen går opp eller ned, samt hvilke rom du skal ha vasket. Å bestille rengjøring av bad og kjøkken vil også som regel koste mer enn vask av stue og soverom, da disse rommene normalt har mer smuss og skit i seg. Det kreves også som regel spesielle vaskemidler for å rengjøre spesielt bad og inni hvitevarer, og dette tar lenger tid. Da vil prisen gå opp. I tillegg vil faktorer som hvilken tid på året det er og om du er fast kunde eller ikke, ha stor innvirkning på prisen. Det betyr at dersom du kun trenger hjelp med julevasken så lønner seg å være ute i god tid så vaskebyråene kan planlegge inn din vask innimellom de faste. Rengjøringsbyråene har som regel ganske fulle kalendere rundt høytidene, og da vil de vanlig faste kundene deres bli prioritert. Det er derfor lurt å bruke samme vaskefirma flere ganger, kanskje spesielt om du er fornøyd med jobben de har gjort. På den måten kan du bygge opp et godt forhold. Når du kjenner vaskefirmaet og de kjenner deg, er det også mindre sjanse for at dere misforstår bestillinger eller annet. Hvis byrået kjenner hjemmet ditt så vet de også hva de må passe ekstra på hos deg, og om du har noen spesielle behov.
Det beste du kan gjøre for å skaffe deg et overblikk over de ulike prisfaktorene, er å be om å få alt skriftlig på forhånd, slik at du vet hva du bestiller. På den måten kan du avbestille vask av stuen, for eksempel, dersom du ikke behøver det.
Det er flere måter du kan spare penger på, om du er ute etter en full nedvask eller bare en visningsvask. For det første er det lurt å være sikker på at du vet hvilke rom du faktisk trenger å få vasket. Dersom du skal flytte og hele hjemmet må vaskes så er det en ting, men dersom du skal ha fast rengjøring så kan du spare endel penger på å ha oversikt over dette. Tenk gjennom om du virkelig behøver vask av hvert rom hver uke for eksempel. Holder det at noen kommer innom annenhver uke? Kan du kanskje vaske noen av rommene selv? Dersom du bidrar med å støvsuge før vaskehjelpen kommer, vil også dette korte ned tiden hen bruker, og det vil bli billigere.
Tenk også gjennom om du skal bruke vaskemidlene som tilbys av vaskebyrået, eller om du skal kjøpe egne på butikken. De på butikken er ofte billigere enn de som vaskebyråene har i sitt sortiment, så her er det også mulig å spare penger. Det samme gjelder utstyr, kan du kanskje stå for det? I tillegg er det å kunne bestemme hvilke såper som skal brukes hvor, også en trygghetsfaktor. Dersom du har eiendeler som behøver spesialsåpe, så er dette en ypperlig anledning å sørge for at riktig såpe blir brukt.
Det finnes også flere smarte anbudstjenester på nett som du kan spare penger på å benytte deg av. Disse er som regel i stand til å skaffe bedre avtaler på rengjøring siden de kan bestille for flere av gangen, og gjennom å bruke disse vil du kunne dra nytte av disse avtalene. Som regel er de helt gratis å bruke for privatpersoner også.
Dette er jo fortsatt det mest vanlige, men jo mer man skal forsøke å ha tid til både jobb, familie, venner og trening så er det flere og flere som benytter seg av vaskehjelp i Oslo. Det er allikevel her det er mest penger å spare på denne tjenesten, og vi har noen tips som kanskje vil gjøre vaskingen litt enklere for deg.
For det første er det greit å effektivisere og automatisere det som automatiseres kan. Og i dette tilfellet betyr det spesielt å gå til innkjøp av en robotstøvsuger. En robotstøvsuger kan støvsuge stuen din mens du er i butikken, eller ser på en serie på kvelden. Ikke bare slipper du å støvsuge selv, men det er også betraktelig lettere å vaske etter at det har blitt støvsuget, så også den delen av jobben blir enklere.
I tillegg er det egentlig kun fire ting du trenger for å vaske en hel leilighet, og det er en spray, noen kluter, en mopp og mikrofiber. Alt dette har erstattet vaskebøtten og langkosten, og er mye enklere å bruke. Ved å fukte en klut kan du spraye på litt såpe der hvor det skal vaskes , og så gå lett over med kluten. Enklere er det nesten ikke mulig å få det. Hvis du velger å begynne å vaske litt selv så kan du også heller spare vaskehjelpen til de skikkelig kjedelige oppgavene som vindusvask eller vårrengjøring. Da må man jo gjerne gå litt mer nøye til verks, og det krever fort litt mer enn en lavterskel vaskejobb.
Det er sjelden noen angrer på å ta seg råd til vaskehjelp hvis de er fornøyd med jobben de utfører og har romslig nok økonomi til det. Ved å benytte seg av vaskehjelp får man frigjort tid, man unngår stress og sitter igjen med mer tid til å gjøre ting som man syns er morsomme. Mange blir også så vant til det etterhvert at det er vanskelig å gå tilbake til å vaske selv. Men husk at om du ikke ønsker å få full vask av huset hver gang kan du bestille for kun enkelte rom til enkelte uker. På den måten kan det være mer tilgjengelig for de fleste rent økonomisk sett.
Det er sjelden noen gleder seg til søndagsvasken, men om du er en av de så er det ikke sikkert dette er riktig investering for deg. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er nok en utgift i en kanskje allerede litt økonomisk presset hverdag, og da er spørsmålet hva man eventuelt må gi avkall på for å få råd til det. Til slutt er det som regel økonomien som avgjør om dette er en tjeneste man føler man har råd til å benytte seg av. Uavhengig av hva du ender opp med så ønsker vi deg lykke til!
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten