Lurer du på hva det koster med en flyttevask i Trondheim? I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på flyttevask i Trondheim, inkludert hvilke faktorer som virker inn på prisene, hva som er inkludert i prisen, hvilke alternativer som finnes i Trondheim, hvordan du kan spare penger og mye mer. Vet du hvordan du bør gå frem for å oppnå best mulig pris? Les vår guide, så unngår du å betale for mye neste gang du trenger flyttevask i Trondheim.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Hvis du skal flytte, er det alltid en god idé å gjøre ordentlig rent i huset eller leiligheten før de nye innflytterne tar over. Huset må også være skinnende rent før du setter i gang med visninger. Uansett hvilken grunn du har til å engasjere profesjonell hjelp til flyttevask, må huset være minst like rent som da du selv flyttet inn. Flytting kan ofte være hektisk og derfor blir det stadig mer populært å benytte seg av vasketjenester til flyttevasken.
Prisene på vasketjenester varierer over hele landet. Men hvor mye koster det med flyttevask i Trondheim? Det finnes ikke noe enkelt svar på dette. Det finnes flere tilbydere av flyttevask på markedet i Trondheim, men prisen for en flyttevask vil alltid være forskjellig fra det ene huset til det andre. Det skyldes at noen hus og leiligheter er større enn andre, noen er mer skitne og krever en mer grundig vask, mens andre hus krever mindre omfattende arbeid. Derfor oppgir firmaene sjelden en konkret pris på hjemmesidene deres, men ber deg heller ta kontakt slik at de kan få mer informasjon om jobben som skal gjøres. På den måten vil de kunne utarbeide prisestimater.
I snitt ser vi at prisene på flyttevask for en mindre leilighet begynner på rundt 4.000 kroner og fort kommer opp i 5.000-6.000 kroner, men som sagt: dette er kun veiledende estimater. Det er størrelsen, beliggenheten og forfatningen til leiligheten din som avgjør totalkostnaden.
Flyttevask i Trondheim prises på ulike måter av aktørene på markedet. Noen tar timepris for arbeidet, mens andre regner ut prisen basert på kvadratmeter. Det er også noen som gir deg en garantert fastpris etter konsultasjon. Den endelige prisen på flyttevasken vil altså avhenge av hvor stort huset ditt er, hvor skittent det er og hvor omfattende jobben blir totalt sett. Hvis en tar utgangspunkt i timepriser, er det imidlertid vanlig at vaskebyråene tar alt fra 250 til over 500 kroner timen.
I Trondheim finnes flere alternativer for deg som trenger flyttevask.
Her er noen av de mest populære:
En flyttevask skal være mer grundig enn en vanlig vask av hjemmet. Det går an å tenke på flyttevasken som en julevask. Det vil si at alt av flekker må fjernes og du må i tillegg sørge for at det er vasket ordentlig på steder som du vanligvis ikke rengjør under en vanlig vask. Før den nye eieren overtar, krever loven at du skal ha vasket og ryddet.
Vanligvis inkluderes hele arbeidet i prisen for en flyttevask. Det innebærer som regel en grundig vask av gulver, tak, vegger, skap, skuffer, dører og listverk, ventilator, sanitærutstyr, kjøkken, bad, vinduer og hvitevarer. Prisen kan også inkludere mer enn dette, men det vil variere fra det ene vaskebyrået til det andre. Når du henter inn pristilbud er det imidlertid viktig at du finner ut nøyaktig hva som er inkludert i prisen, slik at dere unngår misforståelser.
Vær oppmerksom på at enkelte faktorer kan bidra til at prisen blir høyere. Det gjelder for eksempel hvis du har et hus med flere etasjer, eller hvis du har husdyr. Da kan arbeidet ta lenger tid og du må regne med å betale for flere arbeidstimer. De fleste vaskebyråer har også en form for fornøydhetsgaranti, noe som innebærer at du kan si ifra dersom du ikke er fornøyd, og forvente at de kommer tilbake og retter på feil. Det lønner seg imidlertid å bli enige om forventningene og hva som inkluderes i prisen så langt det lar seg gjøre på forhånd.
En flyttevask er som regel mer omfattende enn en vanlig vask og derfor må du også forvente at det går med flere timer til arbeidet. Det er likevel mulig å ta grep for å holde prisene nede. Hvis du ønsker å spare penger på flyttevasken, anbefales det at du tar en grundig sjekk på kjøkkenet før du ringer vaskebyråer. Kjøkkenet er nemlig det rommet som krever flest arbeidstimer. Her er det vanligvis mye fett og smuss og det kan derfor ta lang tid å få kjøkkenet ordentlig rent til en ny innflytter. Særlig gjelder dette stekeovnen og ovnristen. I noen tilfeller vil det lønne seg å bare kjøpe en helt ny ovnrist i stedet for å bruke lang tid på å få denne helt ren. Hvis du ønsker å spare penger, kan du velge å vaske hele eller deler av kjøkkenet selv før du bestemmer deg for å hente inn profesjonell hjelp til vaskehjelpen.
Det er også mulig å spare penger på å være selektiv når du skal velge vaskebyrå. Det er store prisforskjeller mellom ulike bedrifter, og derfor vil det alltid lønne seg å hente inn flere tilbud fra forskjellige bedrifter. På den måten sørger du for at bedriftene konkurrerer om deg som kunde. Det vil da være i deres interesse å ta så lav pris som mulig for at du skal velge nettopp dem. Hent inn flere tilbud og gjør grundige sammenligninger. Ikke bare se på den totale prisen, men også hva som er inkludert i tilbudet. Husk imidlertid på at det billigste ikke alltid er det beste.
Ønsker du å spare penger på flyttevasken, kan du selvsagt også velge å gjøre jobben selv. I så fall må du først sørge for å tømme hele boligen og ta med deg alt som ikke skal stå igjen til neste eier. Deretter kan du begynne med å vaske alle flater (både gulver, tak, vegger og vinduer). Det må tørkes støv av dørhåndtak, karmer, dører, lister, stikkontakter og lignende. I tillegg må peisen og ovnen både tømmes og kostes. Husk også å gjøre ordentlig rent i rom du ikke bruker ofte, slik som kjeller, loft og boder. utearealer og garasje må også ryddes og kostes.
På kjøkkenet må alle hvitevarer og stekeovn vaskes grundig. Det samme gjelder kjøkkenbenk, luftventiler, skuffer, skap og kjøkkenviften. Her kan det være mye fett og flekker som er vanskelig å få bort, så du bør alltid beregne ekstra tid til kjøkkenet. Husk å trekke ut hvitevarer for å vaske grundig bak, da det fort kan gjemme seg gamle matrester eller andre uapetittelig ting som en ny eier helst ikke skal behøve å vaske når vedkommende flytter inn.
Badet er også en viktig del av flyttevasken. Servant og toalett må rengjøres grundig, og det samme gjelder alt av fliser og skap som må rengjøres både innvendig og utvendig. Dusjkabinett, armatur og badekar må vaskes grundig og du må i tillegg sørge for at sluken under badekaret blir tømt og at det blir vasket bak badekaret.
Om det er verdt å engasjere profesjonelle til å ta utvask når du skal flytte, avhenger av dine preferanser. Ofte er tid et vanlig argument for å skaffe profesjonell hjelp til flyttevasken. En flyttevask må vanligvis gjøres når du har tømt hele huset, og det kan dessuten ta opptil en hel dag å gjennomføre, avhengig av hvor stort huset ditt er og hvor skittent det er. Likevel er det ofte hektisk i dagene før en skal flytte, og derfor synes mange det er verdt å betale litt ekstra for å hente inn litt ekstra tid som kan brukes bedre andre steder.
Siden flyttevasken gjerne er mer omfattende enn en vanlig vask, vil du kanskje ha behov for mer utstyr og andre type vaskemidler. En fordel med å engasjere profesjonell vaskehjelp, er at disse tar med eget utstyr og vaskemidler slik at du slipper å tenke på dette eller å gå på butikken for å kjøpe inn. Mange velger også å skaffe leie inn et vaskebyrå fordi de rett og slett ikke liker å vaske selv. Særlig en flyttevask krever hardt arbeid og mange timer. Fagfolk som har lang erfaring og høy kompetanse kan som regel gjøre denne jobben mye raskere enn folk flest.
Å gjøre jobben selv vil spare deg for penger, men vil til gjengjeld kreve utstyr, vaskemidler, tid og krefter. Å leie inn et vaskebyrå kan spare deg for dette, selv om det koster penger. For å finne ut om det er verdt det, må du foreta en avveining av disse faktorene og finne ut hva som er viktigst for deg.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten