Lurer du på hva nedvask av leilighet koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for nedvask og flyttevask, inkludert hva det koster, hva som er inkludert i prisen, og hvordan du kan spare penger. Nedvask av leilighet kan være en tung og tidkrevende jobb som det kan være fristende å sette bort til noen andre. Om du hyrer et renholdsfirma, kan du heller konsentrere deg om selve flyttingen, men det er ikke så lett å vite hva som er akseptabel pris og hvilke krav som gjelder. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Nedvask i forbindelse med flytting er ikke så rent sjeldent en kilde til konflikt mellom utleier og leietaker, eller mellom selger og kjøper i forbindelse med overtakelse av bolig. Dette kan skyldes av folk ofte har en litt ulik oppfatning hva som regnes som en god vask. Det enkleste vil i mange tilfeller være å benytte seg av et rengjøringsfirma som er spesialisert på nedvask, slik at du er sikker på at det blir gjort på en ordentlig måte.
Hva du må betale for flyttevasken er avhengig av hva som skal inkluderes i vasken, samt størrelsen på leiligheten. Mange av renholdsfirmaene som tilbyr nedvask i forbindelse med flytting eller salg av bolig har bestillingsløsninger på hjemmesiden sin der du kan sjekke omtrentlig pris basert på postnummer og størrelse på boligen.
Vanlige priseksempler:
En nedvask kan ta ganske lang tid, og stort sett tar det alltid lengre tid enn man tror. Mange ser for seg at det vil ta maks et par timer med effektiv jobbing, men det er mer realistisk at det tar i overkant av en arbeidsdag, gjerne mer dersom boligen er veldig stor eller veldig skitten.
I forbindelse med husleieforhold heter det seg at boligen skal leveres til utleier i samme stand som den var da leier flyttet inn, med unntak av normal slitasje. Det vil si at dersom du leier bolig burde du gå gjennom boligen sammen med utleier og notere eventuelle mangler, slik at dere er enige om boligens tilstand når leieforholdet starter.
Dersom det er snakk om nedvask i forbindelse med boligsalg heter det seg at boligen skal være ryddet og rengjort, men det er ikke nærmere spesifisert hvor rent det faktisk skal være. Det er dermed ikke rart at dette ofte er en kilde til konflikter mellom partene.
En nedvask eller flyttevask vil vanligvis inkludere:
Ulike aktører på markedet vil imidlertid ha ulike oppfatninger av hva som naturlig er inkludert i prisen for nedvask, så det er viktig at du er veldig spesifikk på hva som skal gjøres. Hva som inkluderes i prisen er også avhengig av hvordan boligen din er utformet. Det kan være at du har ekstra takhøyde eller unormalt store vinduer. For eksempel vil det kunne koste ekstra å få vasket vinduene på utsiden dersom det er veldig vanskelig å komme til. Det er heller ikke alle byråene som inkluderer innvendig vask av vifter som en del av standardpakken.
Andre ting som kan føre til tillegg i prisen er leiligheter som er preget av innerøyking eller husdyr, at det er lang reisevei for byrået, eller at du må betale for parkeringen til vaskepersonalet.
Prisene kan variere en del mellom de ulike selskapene, og det er ikke alltid den høyeste prisen som gir den beste tjenesten. Vi anbefaler at du tar kontakt med flere aktører i nærområdet ditt slik at du kan få flere tilbud og en god oversikt over det lokale markedet. Du kan også legge ut jobben på anbud slik at de som er interessert kan kontakte deg med et godt tilbud.
Det du ikke burde gjøre for å spare penger, er å betale svart. Ofte vil det innebære så mye som halvparten av prisen, men det innebærer også en stor risiko for deg som kjøper. For det første har du ingen forsikring dersom renholderen skader seg selv eller inventaret, og du har heller ingen garantiordning dersom du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med vaskingen. Det er dessverre en del useriøse aktører på markedet som gjør at det kan være litt utfordrende for deg som forbruker å være sikker på at du ikke betaler svart, men det er noen enkle forholdsregler du kan ta for å minimere risikoen:
For det første kan du sjekke om firmaet eller enkeltpersonforetaket er registrert i renholdsregisteret til Arbeidstilsynet. Alle renholdsbedrifter og selvstendig næringsdrivende som selger renholdstjenester skal nemlig godkjennes av Arbeidstilsynet, og det er ulovlig både for privatpersoner og bedrifter å kjøpe tjenester fra en bedrift som ikke er godkjent.
For det andre burde du alltid skrive en ordentlig kontrakt der både pris, merverdiavgift og forventninger til resultatet kommer tydelig frem. Mal for kontrakt kan du finne på hjemmesiden til Forbrukerrådet. Dersom du er usikker på om kontrakten du har foran deg er legitim kan du godt kontakte Forbrukerrådet eller Arbeidstilsynet for å forhøre deg.
For det tredje skal du aldri betale kontant, og du burde alltid kreve både faktura og kvittering. En seriøs aktør vil aldri finne på å nekte deg noe av dette. Dersom de insisterer på kontant betaling er det helt klart et rødt flagg.
Dersom du velger å ta flyttevasken selv så er det viktig å huske at den skal gjøres svært grundig. Det handler i bunn og grunn om at du skal fjerne alle spor av at du har bodd der. På nåværende tidspunkt foreligger det ingen lover eller regler på hva som er en godkjent flyttevask, så du er i stor grad avhengig av at utleier eller kjøper av boligen er enig i din egen vurdering.
Man kommer imidlertid langt med sunn fornuft. Før du går i gang med arbeidet burde du gå gjennom rom for rom og lage deg en liste over alt som må gjøres. Da kan du stryke punktene etterhvert som du vasker deg gjennom leiligheten.
Husk spesielt på følgende punkter:
Når man flytter, enten man har eid eller leid bolig, er det ofte en del styr og stress med flyttingen. Alle eiendeler skal pakkes og fraktes, flyttes inn i ny bolig, kontrakter skal signeres. Kanskje du skal flytte til en annen by på en helt annen kant av landet, og du har jobb eller skole som krever oppmerksomheten din på ditt nye hjemsted. Ved siden av dette skurer og går hverdagen med alle sine vanlige utfordringer, og dette gjør at flyttevasken kan fortone seg som uoverkommelig for mange.
Er det snakk om en liten hybel eller en veldig liten leilighet vil det nok til syvende og sist kunne lønne seg å ta nedvasken selv dersom du har mulighet til det. Mange firmaer opererer også med en minimumspris som gjør at det ikke nødvendigvis er mye billigere å få vasket ned en hybel enn en leilighet.
Dersom du velger å la profesjonelle ta seg av jobben, har du i det minste ett stressmoment mindre å forholde deg til i flytteprosessen. Hva som er en god pris for flyttevask er vanskelig å fastslå, men hvis du gjør god research på forhånd og er villig til å betale litt mer enn det beste tilbudet du kan finne, er det stor sannsynlighet for at du ender opp med å bli fornøyd med resultatet.
Husk at dersom du benytter deg av et renholdsfirma burde du passe på at du får en eller annen form for garanti på vaskingen. Mange tilbyr kvalitetsgaranti, som betyr at bedriften vil utbedre eventuelle mangler ved flyttevasken dersom du varsler dem innen rimelig tid. Det vil si at du bare trenger å lene deg tilbake og nyte din nye bolig, mens vaskepersonalet tar seg av både nedvask og eventuell utbedring dersom det skulle foreligge mangler.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten