Vil du vite mer om flyttevask? Flyttevasken kan virke overveldende midt i alt flyttekaoset, men vaskebyråene står klare for å komme deg til unnsetning. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om priser, sjekklister, tilleggskostnader og mye mer. Hva kan byråene ta seg av og hvor mye bør du gjøre selv? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Når du forlater en bolig til fordel for en annen, må den som regel vaskes godt før forholdet kan få sin endelige slutt. Dette er den siste jobben som kommer mot slutten av en lang utflyttingsprosess, og mange vil være slitne. Hvis dette gjelder deg, fortvil ei! Vaskebyråene står klare for å komme deg til unnsetning og etterlate ditt tidligere hjem rent og pent til overtagelsen.
En flyttevask kommer etter at alt av eiendeler er flyttet ut, og leiligheten eller huset står helt tomt. Når du selger, er flyttevasken noe du er lovpålagt å gjøre. Hvis du flytter ut av en leiebolig, vil det ofte ramme depositumet om flyttevasken uteblir. Det er høyere krav til denne vasken enn til søndagsvasken, og alle kriker og kroker skal skinne. Om du er utslitt etter all flyttingen eller vil forsikre deg om at vasken tilfredsstiller den nye eieren, kan en vaskehjelp være løsningen.
Hvorvidt vaskefirmaet tar absolutt alle kriker og kroker, varierer imidlertid fra firma til firma. Innholdet i en flyttevask er ikke alltid det samme: Hos noen vaskebyrå er vask av innsiden av ovn og kjøleskap inkludert, mens andre vasker kun det eksterne med mindre du benytter deg av tilleggstjenester. Når du flytter ut, skal som regel alt vaskes. Dette inkluderer en eventuell balkong, bod og peis, og utsiden av vinduer så vel som innsiden. Dersom du skal få alt dette gjort av et vaskebyrå, lønner det seg å være påpasselig med akkurat hva flyttevasken de tilbyr, inneholder. Du kan som regel legge til ekstra vasketjenester, men vær klar over at dette kan medføre en høyere kostnad.
I tillegg til at du kan slippe storvasken selv, har bruk av profesjonell vaskehjelp flere fordeler. Det er mange som lurer på akkurat hva som skal vaskes for å få vasken godkjent. Vaskebyrå vet akkurat hva en flyttevask krever. De kommer også til å vaske korrekt, som betyr at de vil vaske skånsomt der det trengs, og de kommer til å bruke riktig vaskemiddel. Dette er det ikke gitt at en lekmann vil kunne gjøre. Dersom du bruker vaskehjelp, kan du bruke tiden på noe annet samtidig som du vet at jobben blir gjort skikkelig.
Hos rimelige og lovlige aktører havner prisen for de rimeligste flyttevaskene på rundt 3.000 kroner. Denne prisen øker for hver kvadratmeter. Har du for eksempel en bolig på over 200 kvadratmeter, nærmer prisen seg 10.000 kroner eller mer. Det er en del andre faktorer som kan påvirke prisen, eksempelvis hvor hjemmet ligger, tidspunkt for vask og hvorvidt det er parkeringsmuligheter like ved.
Når du ser på priser for vaskehjelp, vil du oppdage at noen tilbyr uvanlig lav pris. Disse er med stor sannsynlighet ulovlige virksomheter og ikke til å stole på. På samme måte som man kan få en timepris for fast vaskehjelp ned til 100 kr om man benytter svart arbeidskraft, kan man få ned prisen på flyttevask betraktelig. Dette er ikke å anbefale. Hvis du bruker ulovlige virksomheter påtar du deg en stor risiko, både lovlig og hva angår hjemmet du skal selge. Du har ingen garantier når du bruker svart arbeid, ikke for at arbeidet blir gjort, ikke for at det blir gjort på en god måte og ikke for at tilgang til bolig ikke blir misbrukt. Hva enn du sparer på å bruke svart arbeid, kan du fort ende opp med å betale i form av bot, skade på leilighet og at ny eier holder tilbake penger på grunn av mangelfull vask.
Med andre ord, unngå for all del svart arbeid og forhold deg kun til de lovlige aktørene. Det er mye å velge mellom her, og det finnes også svært billige, lovlige aktører. Ha bare i bakhodet at billig ikke alltid tilsvarer best. Når det gjelder flyttevask, er i tillegg kvalitet betraktelig viktigere enn ved hverdagsvasken. Da er det bedre å velge en noe dyrere aktør. Disse vil som oftest ha en form for fornøydgaranti der du kan kreve utbedret vask om du ikke er fornøyd.
Prisen på flyttevasken vil som sagt i stor grad avhenge av antall kvadratmeter. Flere av de større vaskebyråene har priskalkulatorer på nettsiden tilgjengelig der de gir deg et estimat på vaskejobben basert på kvadratmeter og andre faktorer. Andre har pristabeller som viser hvordan prisen øker i tandem med kvadratmeter. Dette vil gi deg et godt anslag for hvor mye flyttevasken vil koste deg. Forbrukerrådet anbefaler at man forhører seg med, og får pristilbud, fra flere vaskebyrå. Da får du oversikt over hva de ulike aktørene tilbyr og et generelt prisnivå, noe som forsikrer at du får best mulig avtale.
Når du etterspør tilbud, kan du også komme med eventuelle spesifikasjoner eller behov for tilleggstjenester. Hva flyttevasken inneholder varierer, og dersom noe ikke er dekket hos en billig aktør, vil det lønne seg å høre hvor mye det vil koste i tillegg. Igjen, vær påpasselig på akkurat hva vaskebyrået tilbyr i flyttevasken sin slik at du unngår ubehagelige overraskelser senere.
Hvor du bor, vil også ha en innvirkning på hvor mye vasken koster deg. Noen vaskebyrå fakturerer deg for reisetid i tillegg til vasketid, og du kan da spare noen kroner på å velge en aktør som er nærmere deg.
Du kan i grunn få absolutt alt vasket med en profesjonell flyttevask, men du må huske på å komme med spesifikasjoner og at disse kan beregnes som tilleggstjenester, og derfor koste mer. Flyttevask er imidlertid en spesifikk tjeneste som er ment for et spesifikt behov. Leiligheten vaskes nøye for å møte lovfestede krav ved overtakelse. Du kan i stor grad stole på at jobben de gjør er god nok. Det er likevel et par ting du bør spesifisere, ta deg av selv eller betale ekstra for.
Under en standard flyttevask vil som regel følgende bli gjort:
Det du vanligvis må bestille i tillegg og eventuelt betale ekstra for, er vask av bod, peis, garasje, rydding av uteområde, innvendig vask av hvitevarer og utvendig vask av vinduer. Men, som alltid: dette vil variere. Regelen er å alltid sjekke nøyaktig hva innholdet er når man benytter seg av standardpakker.
Uavhengig av om du velger å gjøre vasken selv eller om du hyrer inn hjelp, er det greit å ha oversikt over hva som må gjøres. Generelt sett skal leiligheten være ren. I avhendingsloven §2-2 står det at leiligheten skal være ryddet og rengjort, samt at eiendommen generelt skal være ryddet. Det samme gjelder leietakere, da med presisering i husleieloven §10-2, hvor det står at hjem og tilbehør skal være rengjort, slik det var da leietaker flyttet inn, med unntak av slitasjeskader fra “alminnelig slit og elde”.
Både i avhendingsloven og husleieloven er det rom for tolkning, men det er bedre å vaske litt for mye enn litt for lite. Se det slik: Alt skal være rent, fra innsiden av stekeovnen til listene bak hjørnesofaen. Du skal få boligen så ren som det er mulig å få den, og dette inkluderer uteareal. Du skal heldigvis få slippe å skrubbe potteplantene i hagen, men du må leve med å rake løv og generelt rydde i hagen.
Hvis du gjør jobben selv, er det desto viktigere å vite akkurat hva som skal vaskes, og å vaske skikkelig. Det kommer til å ta tid, og da er det gunstig å ha en sjekkliste klar for å optimalisere effektiviteten. Når man sammenligner ulike flyttevasker, kan det også være lurt å ha en sjekkliste klar. Å vite akkurat hva du trenger å vaske i detalj, vil gjøre det enklere å velge den riktige aktøren som dekker mest mulig av sjekklisten.
Sjekklisten kan være litt ulik etter hva slags type bolig man har - ikke alle trenger å vaske en garasje eller en balkong.
Her har du en omfattende sjekkliste som du kan skreddersy etter behov:
Mesteparten av dette faller innunder flyttevaskens standardpakker, men med denne foran deg er du klar til å sammenligne behov med tilbud.
Dersom denne sjekklisten virker litt vel slitsom etter all flyttingen, eller du vil være helt sikker på at alt blir gjort skikkelig, skal du nå få vite hvordan du går frem for å skaffe deg hjelp til flyttevasken.
Ettersom renholdsbransjen er særlig preget av svart arbeid må man være aktsom når man hyrer inn vaskehjelp. Man må være nøye på å sjekke at de fremstår som redelige, og det er faktisk lovpålagt å sjekke at et vaskebyrå er godkjent av Arbeidstilsynets renholdsregister. Når du skaffer vaskehjelp, er det med andre ord visse steg du må ta, og en del du burde ta.
Start med å se på flere vaskebyrå og få tilbud fra flere. Dette er som regel uforpliktende. Kontakt dem på for å få et tilbud, eller benytt eventuelle priskalkulatorer har på nettsiden sin. På denne måten oppdager du raskt om noen framstår som uvanlig dyre eller billige.
Det neste du burde gjøre er å sjekke om de er lovlige. Du er som sagt lovpålagt å se hvorvidt de er oppført i Arbeidtilsynets renholdsregister, men du kan også søke dem opp på Brønnøysundregisteret. Er de ikke oppført der, er det en aktør du vil unngå. At de har registrert seg i Brønnøysundregisteret betyr for øvrig ikke at de er en godkjent renholdsbedrift - det gjelder kun de som er oppført i renholdsregisteret til Arbeidstilsynet.
Videre burde du sjekke opp referansene til de ulike vaskebyråene på nett. Les anmeldelser, se over vurderinger og få innsikt i andres kundeopplevelser.
Etter at du har forsikret deg om at aktøren du vurderer er rimelig, lovlig og har et godt renomé, er neste steg å skrive en kontrakt. Vaskehjelpen burde være på befaring på forhånd slik at eventuelle spesifikasjoner og/eller tilleggstjenester kan kontraktfestes. Les grundig over avtalen. Den burde inneholde navn på alle parter, arbeidstid, pris, oppsigelsesfrist og eventuelle spesifikasjoner. Pass på at prisen du får oppgitt inkluderer moms. Forbrukerrådet har egnede kontrakter klare til disposisjon.
Det er ikke kun vaskebyrå man kan betale for å gjøre flyttevasken - du har også lov å hyre inn privatpersoner. Dette er også skattefritt dersom betalingen er under 6.000 kr og dere begge er privatpersoner. Du har lov til å betale privatpersoner opp til 6.000 kr i året uten å betale skatt, eller eventuelt flere individer, opp til 6.000 kr per år per person. Dersom beløpet overskrider 6.000 kr, må du levere inn en A-melding og betale forskuddsskatt direkte til skatteoppkrever. A-melding, A04 i dette tilfelle, er et skjema for lønnet arbeid i “bolig eller fritidseiendom”. Kontonummer og KID-nummer får du etter du har sendt inn A-meldingen. Skattetrekket beregnes ut i fra vaskehjelpens bruttolønn og skattekort.
Dette er neppe tilfelle om du kun benytter privatperson for flyttevask, men dersom du har hyrt personen til andre jobber, for eksempel som fast vaskehjelp, er det viktig å vite at hvis betaling er mer enn 60.000 kr i året, må du betale arbeidsgiveravgift.
Det er fullstendig mulig å utføre flyttevasken selv. Sjekklisten over kan kanskje fremstå som overveldende, men den er overkommelig. Det står ingenting i veien for at du skal gjøre vaskejobben selv og likevel tilfredsstille avhendingslovas krav.
Du må beregne god tid og passe på at du bruker riktige produkter, i tillegg til å vaske riktig. Våte mopper og kluter er for eksempel forbeholdt overflater som tåler vann, og man bør altså unngå å bruke våte kluter på vegger og tak. Bruk tørrmopp på overflater som ikke tåler fuktighet, og vær varsom om du må skrubbe vekk en vanskelig flekk på slike overflater. Bruk riktig produkt for riktig materiale både for å ikke forårsake skade og for å gjøre vaskejobben minst mulig strevsom.
Det kan være lurt å høre med kjøper litt om deres preferanser eller eventuelle allergier. Hvis du er heldig, har kanskje kjøper planer om å renovere og trenger ikke at du vasker så nøye.
Flyttevasken kontrolleres ved overtakelsen. Hvis kjøper mener at vaskejobben ikke er utført i henhold til loven, kan de klage. Da har du som selger rett til å vaske på nytt. Du kan også gå med på at kjøper får en erstatning for mangelfull vask. Dette er opp til deg. Dersom man avslutter et leieforhold, kan utleier velge å beholde deler av, eller hele, depositumet om de mener vaskejobben er utilstrekkelig.
Så lenge du følger sjekklisten og er nøye, og ikke hopper over noen av sjekkpunktene, burde flyttevasken gå helt fint. Man skal likevel være forberedt på at dette kan bli slitsomt og tar tid, hvertfall hvis man har en større bolig. Ikke undervurder hva det betyr at hjemmet skal være skinnende rent. Du kommer til å måtte vaske steder du kanskje aldri har vasket før. Det vil være støv, skitt, fett og gamle flekker som må skrubbes vekk. Utvaskingen vil også være ekstra strevsom ettersom den kommer mot slutten av en lengre utflyttingsprosess som for mange er fysisk og mentalt utslitende. Det blir da desto mer nedslående om vasken også ikke blir godkjent og du blir nødt til å starte på nytt. Er man forberedt, strukturert og har litt energi å gå på, blir flyttevasken lettere og du unngår omvask. Selvfølgelig, man kan også hyre inn litt hjelp.
Den mest åpenbare fordelen er at du slipper å vaske selv. Den strevsomme, langtekkelige jobben delegerer du til noen andre, og du kan bruke tiden din til annet flyttearbeid eller rett og slett til å slappe av litt. Det frigjør altså tid samt sparer deg en slitsom jobb. Det kan gi deg en verdifull pause midt i flyttestresset.
Videre vet du at et vaskebyrå gjør jobben skikkelig. Hvis du ikke er fornøyd, er det også mange vaskebyrå som har garantier du kan benytte deg av. Da kommer de tilbake og retter opp i mangler. Vaskebyrå har imidlertid gjort jobben mange ganger og har erfaringer med hvordan å få en flyttevask godkjent.
Sant nok inneholder ikke alltid en standard flyttevask alt som må gjøres. Du kan fortsatt få vasken skreddersydd, og få vaskebyrået til å ta seg av alt. Noen vaskebyrå har visse tjenester de ikke tilbyr, noe man burde sjekke opp før man velger dem. Du kan også velge å spare litt penger og ta deg av det som ikke er inkludert i standardpakken selv. Husk at det er ikke sikkert at din spesifikasjon eller tilleggstjeneste vil koste deg ekstra, eller koste deg betraktelig mer. Dette må du forhøre deg om med de ulike vaskebyråene.
Noen vaskebyrå tar med alt av utstyr selv, mens andre trenger at du stiller med dette. I tillegg er det de som tar med det meste av utstyr, men trenger for eksempel at du har en støvsuger klar. Det er viktig at du sjekker dette på forhånd. Det kan også ha en innvirkning på pris.
Avslutningsvis er det nødvendig å understreke en siste gang at man burde unngå svart arbeid for enhver pris. Disse er lett tilgjengelige i renholdsbransjen, og er heller ikke alltid lette å oppdage. Rådene i denne guiden gir deg verktøy for å undersøke aktører, men en god tommelfingerregel er at hvis en pris virker for god til å være sann, så er den gjerne det. Selv om naboen har brukt svart arbeid og sluppet unna med det, er det ingen garanti for at du kommer til å gjøre det.
Det er også høyere sannsynlighet for mangelfull arbeid hvis man bruker ulovlig vaskehjelp, og dersom noe skulle gå galt har du ingen steder du kan få hjelp uten å avsløre at du brøt loven. Man burde også være bevisst på at arbeidsforholdene for vaskehjelp som arbeider svart sjeldent er gode, og de får ikke feriepenger og har ikke pensjonsordninger. Dette er arbeidsforhold du ville støttet om du brukte svart arbeid. Du ville også støttet at samfunnet mister store summer hvert år. Svart arbeid og skattesvindel koster fellesskapet dyrt, som videre betyr at det koster deg.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten