Vil du vite mer om flyttevask i Oslo? I Oslo er valgmulighetene mange og prisforskjellene store. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om ulike prisvariasjoner, fornuftige sjekklister, hvordan du finner et godt vaskebyrå i Oslo, og mye mer. Vil du vite hvordan du får flyttevasken din godkjent i hovedstaden? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Flyttevask koster omtrent 4.000 kroner for en leilighet på rundt 70 kvadratmeter, med tilleggstjenester som en ekstrakostnad. Totalprisen ligger gjerne på 5.000-8.000 kroner for leiligheter på mellom 40 og 70 kvadrat. Prisen vil stige for hver kvadratmeter, og det er altså størrelsen på boligen som legger de største føringene for pris og prisforskjeller. Det er imidlertid en god del andre faktorer som også kan ha innvirkning på den endelige prisen: Hvor mange bad du har, hvor du bor og hvorvidt du er forberedt på å ta noe av vasken selv, vil også spille inn. I tillegg til dette er det store prisforskjeller mellom de ulike vaskebyråene i Oslo, så her lønner det seg å stille godt forberedt og gjøre grundige forundersøkelser.
Når man flytter ut av en bolig, uansett om det er en bolig man eier eller leier, skal den rengjøres grundig. Dette er et lovfestet krav. For å møte dette kravet må absolutt alt vaskes, og vaskes nøye. Steder som ikke har blitt vasket siden man flyttet inn, skal introduseres for bøtte og klut. Det er viktig at arbeidet utføres skikkelig ettersom kjøper kan velge å holde tilbake penger hvis de er misfornøyd. Det samme kan utleier om det gjelder en leiebolig.
Denne omfattende vasken kan man velge å overlate til profesjonelle, og heller ta seg en fridag midt i flyttestresset. Det er mange vaskebyrå som tilbyr flyttevask, en tjeneste som er skreddersydd for at du skal få godkjent vasken ved overtakelse. Akkurat hva som er inkludert i standard flyttevask, vil variere betraktelig mellom de ulike byråene. Hos noen kan det være behov for såkalte tilleggstjenester eller at du tar noe av vasken selv. Det er viktig at man er nøye på akkurat hva som omfattes av flyttevasken man kjøper.
En annen ting man skal være forsiktig med, er lave priser. Renholdsbransjen er en av bransjene i Norge som er sterkest preget av svart arbeid. Det er forbudt å kjøpe tjenester fra svarte virksomheter, men det er ikke alltid like lett å oppdage en ulovlige aktører. I denne guiden får du en god sjekkliste for når du skal utføre bakgrunnssjekk på renholdsbedrifter.
Flyttevasken er en vasketjeneste som har en veldig bestemt hensikt: Å rengjøre en bolig før overtakelse. Boligen skal gjennomgå en nedvasking slik at den står klar, ren og pen, til neste beboer. At boligen stilles ren og ryddig til overtakelse, er faktisk et lovfestet krav, og gjelder leietakere så vel som boligeiere. Avhendingslova gjelder for salg av loven, og i § 2-2 står det som følger: “Når kjøparen overtek bruken av eigedomen, skal romma vere rydda og reingjorte. Eigedomen skal også elles vere rydda.”
Loven er unektelig vag i sin beskrivelse av kravet til renslighet, men ettersom kjøper kan velge å holde tilbake penger dersom de mener vasken er utilstrekkelig, burde det tolkes strengt. Som oftest der det er rom for tolkning, er det best å være på den trygge siden. Tenk at du skal vaske slik at kjøperen, når de kommer til overtakelsen, ikke skal klare å finne noe å klage på.
Det samme gjelder utflytting fra leiebolig. Her gjelder husleielovens paragraf om tilbakelevering, §10-2, og i den står det: “Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.” Denne er noe mer spesifikk enn avhendingslova, men likevel ganske vag. Her er det også best å være føre var, og vaske slik at utleier ikke har noe å klage på. Hvis utleier mener vasken er mangelfull, kan vedkommende velge å holde tilbake hele eller deler av depositumet.
Når du betaler for en flyttevask, skal denne i utgangspunktet være god nok. Tjenesten er som sagt skreddersydd for en bestemt hensikt, og man har mulighet til å skreddersy vasken etter behov. Det er likevel variasjoner mellom bedrifter som man burde være klar over. En del bedrifter gjør mesteparten av vaskearbeidet, men tidkrevende og omfattende oppgaver slik som innvendig vask av ovn, utføres kun ved forespørsel. Tilsvarende oppgaver defineres av flere vaskebyrå som tilleggstjenester, og er noe man potensielt må betale ekstra for. Det kan også være at et vaskebyrå gjør alt av vask, men ikke gjør noe med uteområdet. Dette skal, slik loven lyder, være ryddet. Det er da noe man kan forhøre seg om vaskebyrået kan gjøre likevel, eller velge å ta seg av selv.
Det er med andre ord viktig at du setter deg skikkelig inn i akkurat hva som er inkludert i tjenesten. Les på nettsiden til vaskebyrået, eller kontakt dem direkte og få dem helst på befaring. Få det klart akkurat hvor omfattende flyttevasken de utfører er. Finn ut om det er nødvendig å benytte seg av tilleggstjenester for å få en komplett vask. Det kan også være lurt å være forberedt på å ta noen av oppgavene selv for å spare noen kroner.
Vanligvis er følgende inkludert i en standard flyttevask:
Blant tjenestene som i varierende grad defineres som tilleggstjenester, finner man:
Det er viktig å få oversikt over hva som er inkludert og hva man må betale ekstra for når man vurderer ulike pristilbud. I tillegg til dette kan det være tjenester som enkelte vaskebyrået ikke utfører i det hele tatt.
Prisen på flyttevask varierer veldig. Ikke bare er det store prisforskjeller mellom de ulike vaskebyråene, men det er også en rekke prisfaktorer som kan påvirke akkurat hvilken pris du ender opp med. Den største prisfaktoren er og blir antall kvadratmeter, av åpenbare grunner. Prisen for flyttevask av en leilighet på 100 kvadratmeter ligger stort sett mellom 3.600 og 6.500 kroner.
Du kan imidlertid få flyttevasken gjort billigere enn dette. Men når du møter på uvanlig lave priser, vær forsiktig: Vær nøye med å bakgrunnssjekke bedriften og forsikre deg om at de opererer lovlig. Selv om de skulle være lovlige, husk likevel på at billigst sjelden tilsvarer best. Samtidig vil du naturligvis også unngå urimelig høye priser. Det er derfor det er så viktig å sammenligne flere tilbud slik at du umiddelbart ser hvem som skiller seg ut, på godt og vondt.
Hus og leiligheter finnes i alle slags størrelser og utforminger, og prisene varierer i samsvar med dette mangfoldet. Ettersom det er visse deler av boligen som er ekstra utfordrende eller tidkrevende å rengjøre, vil disse kunne øke prisen på flyttevasken. Hvilke dette gjelder, vil variere, men det er noen gjengangere.
De er som følger:
På grunn av variasjoner som dette, er det vanskelig å spå hvilken pris man får. Det er nødvendig å få tilbud fra vaskebyråene basert på en gjennomgang av boligen, samt behov og ønsker. Aller helst skal vaskebyrået ha vært på befaring i boligen, og de fleste gjør dette gratis. Mange av bedriftene har også nettsider hvor du kan finne omtrentlig pris per kvadratmeter, men dette er kun anslag.
Når du er utforsker ulike bedrifter på nettet, er det bare å be om tilbud. Som oftest er de uforpliktende og gratis, og det er som sagt viktig å kunne sammenligne. I en bransje såpass preget av svart arbeid og med såpass store prisforskjeller, er sammenligning av pris og tilbud helt nødvendig. Det kan være greit å begrense antall tilbud noe, ettersom veldig mange tilbud kan bli uoversiktlig og forvirrende. Du burde be om minst tre tilbud.
Når du har mottatt tilbudene, ta deg tid til å gå gjennom prisene og akkurat hva de tilbyr. Pass på at du har fått den endelige prisen, moms inkludert. Les deg også opp på hva som følger med prisen. Stiller de for eksempel med en form for fornøydhetsgaranti? Dette vil si at dersom du eller kjøper mener vasken er utilstrekkelig, kommer vaskebyrået tilbake for å utbedre vasken, uten ekstra kostnad. Dette gjør livet ditt enklere som selger. Dersom kjøper er misfornøyd med vasken, har du rett på å utbedre den før de kan kreve erstatning. Da ringer du kun vaskebyrået og lar de ta seg av det.
Seriøse bedrifter skal også ha forsikring. Dette vil si at dersom noe går galt i løpet av vasken, er vaskebyrået forberedt på å dekke eventuelle kostnader.
Renholdsbransjen er hardt rammet av svart arbeid. Det er ukomplisert og raskt å opprette en bedrift, det er lave kompetansekrav og utstyret er enkelt å få tak i. Dette gjør bransjen særlig utsatt. I tillegg til dette har kontroll vært utilstrekkelig, og myndighetene utfører sjelden sjekk av arbeid utført i private hjem. Det er derfor også forholdsvis lett å slippe unna. Mange tenker også at det er ufarlig å bruke svart arbeid til renholdsarbeid i hjemmet, og terskelen er lavere enn for andre typer tjenester.
Blir du tatt i å bruke svart arbeidskraft, kan du straffes med både fengsel og bøter. Men selv om du slipper helt unna, kan det likevel gå galt. Med svart arbeid har du ingen sikkerhet. Du kan ikke være sikker på at arbeidet utføres eller at det utføres tilstrekkelig. Det er tvilsomt at svarte virksomheter stiller med fornøydgaranti, og det er mulig du må betale for samme tjeneste mer enn én gang. Det er videre sannsynlig at de ansatte har fått utilstrekkelig opplæring hva angår vaskemidler og vaskemetoder. Selve vasken kan derfor gå galt.
Når du hyrer inn et seriøst vaskebyrå, vet renholderne hvordan å vaske korrekt og effektivt. Man kan faktisk vaske feil, og feil vask kan ha kostbare følger. Noen materialer er mer sårbare enn andre, og tåler for eksempel dårlig mye vann eller visse vaskemiddel. Dersom vasken fører til skader når du bruker svart arbeidskraft, er dette noe du må betale for selv samt forklare til selger eller utleier. Man skal heller ikke glemme at man gir en fremmed tilgang til boligen uten noen forsikringer. Det står ingenting i veien for at tilgangen til tom bolig misbrukes.
I tillegg til dette kommer de mer vidtspennende konsekvensene som rammer andre enn deg selv. Svart arbeid utnytter ofte arbeidstakere. Norge har i prinsippet ikke minstelønn, men det er blitt innført i visse bransjer for å forsikre at utenlandske arbeidere blir betalt etter norsk standard. Minstelønnen for renholdsarbeidere er 216,04 kroner. Svarte virksomheter forholder seg ikke til denne minstelønnen, og ei heller feriepenger og pensjon. Sosial dumping er noe man støtter indirekte ved å benytte svarte virksomheter. I tillegg til dette mister samfunnet i sin helhet store summer på svart arbeid hvert år. Dette er penger som skulle kommet felleskapet til gode, og det er altså noe du selv mister når du bruker svart arbeid.
Bruk av svart arbeid er straffbart dersom du vet, eller burde ha visst, at aktøren arbeidet svart. Hvis man ikke utfører en bakgrunnssjekk, er det ikke alltid lett å oppdage ulovlige arbeidere. Det er en del steg du kan ta for å forsikre deg om at bedriften du har valgt er lovlig, og ett steg du er lovpålagt å ta.
Sjekkliste for trygt kjøp av tjenester fra renholdsbedrifter:
For mer informasjon om hvordan du handler hvitt, kan du besøke nettsiden handlehvitt.no. Her er det mye god informasjon om hvordan du unngår svart arbeid innen ulike bransjer. Nettsiden er opprettet i forbindelse med et samarbeid mellom KS (Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon), LO (Landsorganisasjonen), NHO (Næringslivets hovedorganisasjon), Unio (Hovedorganisasjonen for Universitet- og høyskoleutdannede, YS (Yrkesorganisasjonenes sentralforbund) og Skatteetaten.
Du har mye å velge mellom i hovedstaden, og du vil mest sannsynlig finne store prisforskjeller mellom ulike bedrifter. Det er som sagt viktig å være forsiktig med lave priser og svarte virksomheter, og hovedstaden er desidert ikke et unntak. Under er en rask liste over de mest kjente vaskebyråene i Oslo som utfører flyttevask.
Freska: Freska er en av de større aktørene i Norge og godt anerkjent. Deres standard flyttevask omfatter det meste, og de stiller med alt av utstyr samt fornøydgaranti. Innvendig rengjøring av hvitevarer tilsvarer for øvrig en tilleggstjeneste. Blant andre tjenester som ikke er inkludert i standardtilbudet er rengjøring av ildsted, balkong, loft og råkjeller. I tillegg til flyttevask tilbyr de fast vaskehjelp, kontorvask og vindusvask.
CityMaid: CityMaid er en annen stor og veletablert renholdsaktør i Oslo, som du også finner i mange andre byer i Norge. Deres standard flyttevask er mer omfattende enn Freska. Her er innvendig vask av hvitevarer inkludert i standardtilbudet samt at du kan få rengjøring av vaskemaskin, boder, garasje og terrasse ved forespørsel. De har en kvalitetsgaranti, hvor du kan få varsle om mangler i løpet av 48-timer etter vasken. CityMaid utfører også fast vask, julevask, fasadevask, visningsvask, vindusvask, hyttevask og vask av utleiebolig.
Proff Renhold: Proff Renhold tilbyr flyttevask i Oslo og omegn samt nærliggende kommuner. Flyttevasken deres inneholder, ifølge dem selv, alt du kan forvente av et vaskebyrå for en godkjent overtakelse, og de har kvalitetsgaranti tilsvarende CityMaid. De tilbyr mange renholdstjenester for både privatpersoner og bedrifter, og blant tjenestene rettet mot privatpersoner finnes vindusvask, rydding og vask av dødsbo og hovedrengjøring, som er en omfattende engangsvask av bolig.
Majoren Flyttebyrå: I motsetning til de tidligere nevnte bedriftene på denne listen er Majoren Flyttebyrå et flyttebyrå, ikke et vaskebyrå. De er likevel en godkjent renholdsvirksomhet og utfører flyttevask som en del av deres flyttetjenester. De har en minstepris på 4.000 kroner på vasken og stiller med fornøydgaranti. I sin flyttevask rengjør de blant annet både vinduer og hvitevarer utvendig og innvendig. I tillegg til å tilby flyttevask, stiller Majoren Flyttebyrå også med hjelp til nedpakking, demontering og montering av møbler, mellomlagring og visningsvask for privatflytting i Oslo.
Total Flytting: Total Flytting er et annet flyttebyrå som tilbyr flyttevask i Oslo samt Skedsmo/Lillestrøm og Asker og Bærum. De er også en godkjent renholdsvirksomhet. De tilbyr fornøydgaranti i 48-timer og de stiller med alt av vaskeutstyr selv. De beskriver seg selv også som behjelpelig hva angår “ekstraordinære oppgaver”. Endelige prisen avtales på forhånd. De tilbyr også nedpakking, mellomlagring og bortkjøring av søppel.
Husk at de mest kjente ikke nødvendigvis er best for deg. Ved å registrere ditt vaskebehov hos oss i vaskesmart.no blir du kontaktet av vaskebyrå i ditt nærområde.
Å hyre en privatperson til å utføre arbeid i hjemmet uten å betale skatt, tilsvarer ikke automatisk svart arbeid. Det er lov å betale noen for å gjøre flyttevasken. Du kan betale en privatperson opp til 6.000 kroner skattefritt hvert år. Du kan også betale flere personer, og da er grensen 6.000 kroner per person per år. Pass på at personen du betaler ikke utfører tjenesten for flere, ettersom dette kan bety at de er å anse som en virksomhet, og da gjelder andre regler.
Dersom du betaler noen mer enn 6.000 kroner, må du betale forskuddsskatt direkte til skatteoppkrever. I forbindelse med dette må du sende inn en A-melding, en melding om lønnet arbeid i hjemmet eller fritidsbolig. Etter du har gjort det, får du vite aktuelt konto- og KID-nummer. Skulle betalingen ende opp med å bli mer enn 60.000 kroner, må du også betale arbeidsgiveravgift.
Hvis du forholder deg til disse reglene, samt er påpasselig med å foreta bakgrunnssjekk når du vurderer renholdsbedrifter, skal du fint kunne klare å unngå svart arbeid når du bestiller flyttevask i Oslo.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten