Lurer du på hva nedvask av hus koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på nedvask av hus, derunder også flyttevask, inkludert hvilke pristilbud du kan få fra ulike byråer, samt prisforskjeller, sjekklister og hvilke vaskebyrå som tar slike oppdrag. Lurer du på hva en flyttevask egentlig innebærer og hvor mye som må vaskes ned? Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Nedvask av hus koster omtrent 4.000 til 6.000 kroner for en mellomstor leilighet på rundt 60 kvadratmeter. Prisen øker for hver kvadratmeter, men det er også en hel del andre prisvariasjoner som vil bestemme akkurat hvilken pris du ender opp med til slutt.
Andre ting som kan påvirke kostnaden for og omfanget av en nedvask, er selvsagt hva slags hus du har, hvor mange etasjer der er, om du har mer enn ett bad og kjøkken, hvor du bor, samt hvorvidt du ønsker å benytte deg av eventuelle tilleggstjenester. Selv om nedvask av hus - eller flyttevask, som denne vasketjenesten oftere blir kalt - er skreddersydd for å rengjøre bolig i forbindelse med overtakelse, er det ikke alltid alt som er inkludert.
Når du flytter ut av en bolig, skal den være fullstendig ren. Kjøper, eller ny leietaker, skal kunne flytte inn uten å gjøre noen form for renhold. Kjøper du en flyttevask, skal dette være mulig, men det kan være at enkelte ting, eksempelvis innvendig vask av ovn, inkludert i standardpakken. Ovnen skal være ren den og, og du må i så fall vaske den selv eller benytte deg av eventuelle tilleggstjenester vaskebyrået måtte ha.
Når du flytter ut av en bolig, enten det er en bolig du har kjøpt eller leid, må den vaskes skikkelig før neste person overtar. Dette er et lovfestet krav. For salg og overtakelse av bolig gjelder avhendingslova §2-2. Den presiserer at boligen skal være ren og ryddig, og at eiendommen generelt skal være ryddet, derunder uteareal, boder, balkong og tilsvarende. For leieboliger gjelder husleieloven § 10-2. Boligen skal da være ryddet og rengjort, og “i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde”.
Ordlyden til disse to lovene er ganske vag, men skal tolkes strengt. Vaskejobben sammenlignes ofte med en ekstra god julevask. Alt skal vaskes. Det lønner seg å ikke undervurdere omfanget. Dersom kjøper ved overtakelse mener vasken er utilstrekkelig, kan de å holde tilbake betaling. Om det er en leiebolig, kan utleier velge å holde igjen deler av eller hele depositumet.
Nedvask av hus innebærer altså en altomfattende og grundig vask av hele boligen, inkludert uteareal. Alt som ikke skal overtas, skal ut. Resten skal vaskes, fra innsiden av kjøleskapet til listen bak sofahjørnet. Du skal slippe å vaske oppkjørselen med mopp, men den må nok feies og ryddes.
Profesjonell nedvask av hus betyr at man hyrer inn renholdere til å komme og vaske boligen før overtakelse. Det er en egen tjeneste som ofte kommer med garanti, hvilket vil si at renholderne kommer tilbake dersom vasken er mangelfull.
Dersom du kjøper vasketjenesten flyttevask, skal denne være god nok til at vasken godkjennes. Det lønner seg likevel å lese nøye gjennom hvilke vasketjenester som utføres og hvilke som ikke utføres. Hos noen vaskebyrå defineres innvendig vask av kjøleskap som en tilleggstjeneste. Du burde derfor sørge for at du vet hva du må be om av tilleggstjenester for å få en komplett vask.
I noen tilfeller vil det også være visse tjenester som vaskebyrået ikke utfører uansett. Det er viktig å ha oversikt over dette slik at du kan tilpasse vasken ved behov, og vet hva du eventuelt må ta deg av selv. Det er også nyttig å ha oversikt når du sammenligner ulike aktører så du kan finne den som passer dine behov best mulig. Hos de fleste seriøse vaskebyrå, har du mulighet til å skreddersy vasken.
Oppgaver som utføres i forbindelse med nærmest alle flyttevasker:
Hos noen vaskebyrå kan innvendig vask av ovn og kjøleskap være inkludert i standardtilbudet, men det kan også utgjøre en tilleggstjenester.
Blant vanlige tilleggstjenester finner vi:
Ettersom prisen kommer til å avhenge av prisfaktorer tilknyttet hva slags bolig du har, hvor stor den er og hvilke tilleggstjenester du benytter deg av, er det vanskelig å forutse en nøyaktig pris. Den får du først etter at du har snakket med et vaskebyrå og fått et tilbud basert på dine forutsetninger og behov. Pass på å få pris fra flere renholdere slik at du kan sammenligne priser og tjenester.
Vær imidlertid vár på uvanlig lave priser. Svart arbeid er et utbredt problem i renholdsbransjen. Aktører som sniker seg unna skatter, avgifter og minstelønn, kan tilby svært lave priser, som seriøse bedrifter ikke kan konkurrere med. Søk opp renholdere i Arbeidstilsynets renholdsregister for å få vite hvorvidt de er godkjente renholdsvirksomheter. Merk at dette er noe som er lovpålagt - det er forbudt å benytte svart arbeid, og det er påkrevd at du sjekker at aktøren du vurderer er godkjent før du kjøper tjenester.
Dersom du vurderer å spare penger ved å kjøpe svart arbeid, vit at du kan brenne deg på dette veldig raskt. Ikke bare er bruk av svart arbeid straffbart med bøter og fengselsstraff, men de kan gå veldig galt når man slipper ulovlig arbeidere inn i hjemmet. Vasken kan være mangelfull og ikke godkjennes ved overtakelse, men dette er i beste fall hva som kan gå galt. Du kan også oppleve at de vasker feil og forårsaker skade, for eksempel ved å bruke mye vann på parkettgulv. Tilgang til boligen kan også misbrukes. I tillegg til dette kan du være ansvarlig dersom renholderen skader seg under arbeidet.
Du utsetter deg selv for unødvendig risiko med svart arbeid. Glem heller ikke sosial dumping og de dårlige arbeidsforholdene som ansatte i svarte virksomheter utsettes for, samt tapet fellesskapet lider når bedrifter sniker seg unna avgifter og skatter.
Dette betyr for øvrig ikke at du ikke kan betale en ufaglært privatperson til å hjelpe til med vasken. Så lenge du hyrer vedkommende som en privatperson, og gjør dette i egenskap av å være en privatperson, kan du betale vedkommende opp mot 6.000 kroner skattefritt for arbeid i hjemmet. Men du bør passe på at vedkommende ikke utfører arbeidet for andre også, ettersom det kan bety at de er å anse som en profesjonell virksomhet.
Nedvask av hus er tidkrevende, særlig om du har en større bolig, men det er definitivt noe man kan gjøre selv. Under følger en grundig og omfattende sjekkliste over alt som skal vaskes før overtakelse, som du kan tilpasse i henhold til din bolig.
De viktigste punktene:
Når du velger å hyre inn hjelp til nedvask av hus, kan du som regel stole på at vasken utføres korrekt og tilstrekkelig. Med noen vaskebyrå vil det være behov for tilleggstjenester eller egen innsats for å få en komplett vask. Du overlater likevel en omfattende vaskejobb til noen andre, og kan bruke dagen til annet flyttearbeid. For de fleste er flytting stressende og slitsomt, og det kan godt være at dagen er best brukt på en god pause fra alt flyttestyret. Det du betaler for er altså både at vasken blir godt utført og at du får tiden til noe annet. Hvor mye dette er verdt, må man vurdere selv.
Pass imidlertid på å finne en god og seriøs bedrift. Å spare penger på billig, ulovlig arbeid kan koste deg dyrt.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten