Vil du vite mer om det å vaske ut leilighet? Det er mye å tenke på når du skal vaske ut hele leiligheten din, også kjent som flyttevask, og det blir mer og mer vanlig å sette bort denne jobben til et vaskebyrå. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hvilke tjenester og tilbud som er tilgjengelige, hva disse vanligvis koster, og hvordan du kan unngå de useriøse byråene på markedet. Lurer du på om et vaskebyrå kan være noe for deg? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Når byråene skal regne ut prisen for en flyttevask, er det først og fremst størrelsen på leiligheten som har betydning, altså hvor mange kvadratmeter som skal rengjøres. Eventuelle ekstratjenester vil komme i tillegg, som for eksempel bortkjøring av avfall eller utvendig vask av vinduer.
Flere av de store aktørene på markedet har priskalkulatorer på hjemmesiden sin. Der kan du få et prisestimat basert på postnummeret ditt og antall kvadratmeter. Merk deg at dette er estimerte priser, og at den endelige prisen kan ende opp med å bli høyere.
Priseksempler basert på dagens marked:
Du burde også være oppmerksom på priser som er unormalt lave, da dette kan tyde på at du betaler for svarte tjenester. Senere i artikkelen viser vi deg hvordan du går frem for å luke ut slike byråer.
Hva som naturlig inkluderes i en nedvask, vil variere litt mellom de ulike aktørene på markedet. Derfor er det viktig at du selv har noenlunde oversikt over hva du mener må gjøres, og hvilke forventninger du har til byrået du velger. Ofte vil byrået selge deg en nedvask eller flyttevask som en pakkeløsning som inkluderer det aller viktigste.
En slik pakkeløsning vil vanligvis inkludere:
Hva som inkluderes i prisen, er imidlertid også avhengig av hvordan boligen din er utformet. Dersom du for eksempel har unormalt store vinduer eller det er veldig høyt under taket vil det ofte koste litt ekstra. Noen byråer tar seg også ekstra betalt dersom det er snakk om å vaske flere bad og kjøkken, eller dersom leiligheten er preget av røyking innendørs eller husdyr. Grunnen til dette er at det kan kreve ekstra personale eller spesialutstyr, i tillegg til at oppdraget vil kunne ta lengre tid.
Dersom vaskebyrået har lang reisevei, eller det ikke er tilgang til gratis parkering i nærheten av boligen din, kan dette også gi utslag på den endelige prisen. Dette burde du avtale med byrået på forhånd slik at du slipper overraskelser i etterkant.
De fleste renholdsbyråene er lokalt forankret, som vil si at de tilbyr tjenestene sine innenfor et begrenset geografisk område, som en bykommune eller et fylke. Du burde derfor gjøre egne undersøkelser i nærområdet ditt for å se hvilke tilbydere som er tilgjengelig for deg.
Eksempler på store aktører på landsbasis:
Dette er aktører som ansetter og lærer opp sine egne ansatte, og i forbindelse med flyttevask eller nedvask er det svært vanlig at de tilby en eller annen form for garanti på vaskingen. Det vil si at dersom du eller huseier ikke er fornøyd med flyttevasken, vil byrået komme å rette opp i det dersom du sier ifra innen rimelig tid. Ofte er fristen på mellom 24 og 48 timer.
De siste ti årene har det vokst frem en ny forretningsmodell, der byråene først og fremst fungerer som en formidler. Istedenfor at byrået ansetter og lærer opp sine egne ansatte, tilrettelegger de bare for kontakt mellom deg og de som tilbyr renholdstjenester i nærområdet ditt. Renholderne du settes i kontakt med er selvstendig næringsdrivende som setter sin egen timelønn, der en viss prosentandel går til byrået.
Dette gjøres vanligvis ved hjelp av en app på telefonen din. Her får du presentert mange alternativer, og prisene kommer tydelig frem. Dermed kan du håndplukke en renholder som du mener har rett kompetanse, og en timelønn du er villig til å betale. Når du blir satt direkte i kontakt med aktuelle renholdere kan du ofte få en bedre pris enn du ville fått av et ordinært byrå.
Det som er viktig å huske på er at dette også legger en god del mer ansvar over på deg som forbruker. Dersom du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med jobben som har blitt gjort har du ingen garantier, og du får ofte ikke sjekket renholderens kompetanse og bakgrunn utover det de har valgt å opplyse om i appen. I tillegg må du sannsynligvis stille med mesteparten av rengjøringsutstyret selv.
Som vist finnes det mange aktører på markedet, og prisene kan variere en del mellom de ulike tilbyderne. Derfor anbefaler vi at du tar kontakt med flere aktuelle kandidater i nærområdet ditt, slik at du kan sammenligne priser og tilbud. Du kan også legge ut oppdraget ditt på anbud, slik at de som er interesserte kan kontakte deg med et godt tilbud.
Svart betaling er noe vi ikke under noen omstendigheter vil anbefale, selv om det ofte betyr at du kan slippe unna med halvparten av prisen. Det innebærer nemlig også en relativt stor risiko for deg som kunde, i tillegg til at det selvsagt er ulovlig. Både bedrifter og privatpersoner kan bøtelegges for kjøp av svarte tjenester, og det er derfor ditt eget ansvar å forsikre deg om at dette ikke gjelder deg.
Dessverre finnes det flere useriøse aktører på markedet som ved første øyekast kan virke både seriøse og dyktige. Det kan derfor være vanskelig som forbruker å vite om du betaler svart eller ikke. Heldigvis finnes det noen enkle forholdsregler du kan ta for å minimere risikoen for deg selv.
Sjekk renholdsregisteret til Arbeidstilsynet. Du kan sjekke om firmaet eller enkeltpersonforetaket er registrert i renholdsregisteret. Alle som selger renholdstjenester i Norge skal godkjennes av Arbeidstilsynet. Dersom firmaet ikke finnes i dette registeret er det ulovlig å kjøpe tjenester av dem.
Skriv en ordentlig kontrakt. Både pris, merverdiavgift og forventninger til resultatet burde komme tydelig frem i kontrakten. Dersom du trenger mal for kontrakt kan du finne det på hjemmesiden til Forbrukerrådet. Både Forbrukerrådet og Arbeidstilsynet kan være behjelpelig dersom du er usikker på om kontrakten du får fra byrået er gyldig.
Ikke betal kontant. Uansett hva byrået forteller deg, er det ingen grunn til at du skal betale kontant. Du burde alltid kreve både faktura og kvittering.
Er du fortsatt usikker på om et rengjøringsbyrå er det rette valget for deg? Ofte sitter det litt langt inne for privatpersoner å betale andre for å gjøre rent for seg, men det har blitt mer og mer vanlig de siste årene og blir ikke lenger sett på som en uvanlig luksus.
Å benytte seg av et rengjøringsbyrå har også noen klare fordeler:
Husk at det ikke foreligger noen offisielle regler eller retningslinjer for hva som regnes som en godkjent flyttevask. Du er dermed avhengig av at du og huseier er enige om hva som er rent nok. Godt etablerte vaskebyråer vil vanligvis ha en del erfaring med hva som kreves, i tillegg til at de ofte vil garantere for at flyttevasken blir godkjent.
Det er imidlertid ikke alle som har rom i budsjettet sitt til å benytte seg av renholdstjenester gjennom et vaskefirma. Derfor har vi samlet noen gode råd helt til slutt, for deg som planlegger å ta hele eller deler av flyttevasken selv.
Skriv lister. Ta det gjerne rom for rom, og stryk deretter punktene etterhvert som de gjennomføres.
Såpe er ikke alltid nødvendig. Mange rengjøringsbyråer bruker nærmest utelukkende mikrofiberklut og vann. Unntaket er kjøkken og bad, som ofte krever litt sterkere saker.
Tenk over hva som skal vaskes, og hva det tåler. Hvilke materialer har du i boligen din, og hvordan burde de rengjøres? Dette burde du undersøke på forhånd slik at du ikke ender opp med å ødelegge noe.
Be venner og familie om hjelp. Flyttevask kan være både tungt og tidkrevende, men med venner og familie på laget blir det både morsommere og mer effektivt.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten